Klart för kooperativa hyresrätter på Kronan

Amasten får bygga 47 kooperativa hyresrätter i Kronandalen. Det blev klart efter att miljö- och byggnadsnämnden beviljat bygglov. Det här innebär att Luleåborna får möjlighet till en helt ny boendeform. Lägenheterna, från ettor till treor, ska byggas i kvarteret Sovsäcken 2 och inflyttning planeras till första kvartalet 2021.

Hyresgästerna betalar en insats som de sedan får tillbaka vid utflyttning. Kooperativa hyresrätter ger de boende en rimlig hyra samt mer inflytande än i en vanlig hyresrätt, och kostnaden är lägre än vid köp av bostadsrätt.

Amasten bidrar till samhällsutvecklingen genom att erbjuda smarta och kostnadseffektiva bostäder i Sveriges tillväxtkommuner. Vi är glada att nu kunna erbjuda dessa attraktiva lägenheter i Luleås nyaste bostadsområde, säger Rickard Lantz, projektutvecklingschef på Amasten.

Kronan är ett bostadsområde där vi eftersträvar möten och mångfald. Den här kooperativa boendeformen i områdets centrum blir ett värdefullt tillskott i mixen och går i linje med hållbarhetstanken för Kronan, säger Lenita Ericson (S), kommunstyrelsens ordförande i Luleå.

Kontakt:
Daniel Rova, projektledare, 0920-45 37 04
Sofia Lampa, 070-251 19 44

Fakta
En kooperativ hyresrättsförening är en ekonomisk förening som äger och hyr ut sina lägenheter till de boende. Den som flyttar in betalar en upplåtelseinsats och blir medlem i föreningen. Lägenheterna tillhör alltså föreningen och kan inte köpas eller säljas. Insatsen betalas tillbaka om man flyttar. Medlemskapet ger möjlighet att påverka sin boendesituation på den årliga föreningsstämman.

Anmäl intresse: https://www.amasten.se/projekt/lulea Länk till annan webbplats.