Pressmeddelande: 750 000 kronor i jubileumspotten

2021 fyller Luleå 400 år och det ska firas hela året. För att engagera föreningar och organisationer i firandet har Luleå kommun avsatt 750 000 kronor. Pengarna blir sökbara och ska gå till publika arrangemang som på något sätt bidrar till 400-årsfirandet.

Luleå kommun vill genom jubileumspotten ge civilsamhället möjlighet att fylla året med kultur- och fritidsarrangemang, aktiviteter och upplevelser för att fira att Luleå blir 400 år.

– Vi hoppas att många vill bidra till firandet och att vi får in ansökningar med aktiviteter som sker över hela kommunen och under olika månader av året, säger Roger Stenberg, chef Stöd till civilsamhället, Luleå kommun.

750 000 kronor är avsatta, pengar som föreningar och organisationer kommer kunna söka under två perioder, med start i september.

– Men vi hoppas att civilsamhället redan nu börjar tänka ut vad de vill göra under jubileumsåret så att de är redo att söka till hösten, säger Roger Stenberg.

Fakta jubileumspotten Luleå 400 år:

• Pengarna söks genom kommunens bidrags-och föreningssystem Interbook Go.
  • Ansökningsperioderna är: 14 september till 31 oktober 2020 samt 11 januari till 28 februari 2021.
  • Föreningar eller organisationer kan söka medel från jubileumspotten för publika arrangemang i Luleå kommun.
  • Jubileumspotten kommer inte kunna sökas för fika eller mat, material, administration eller redan planerade aktiviteter.

Kontakt: Roger Stenberg, avdelningschef Stöd till civilsamhället Luleå kommun, 0920-45 35 64