Kommunens planeringsförutsättningar inför kommande år

En försvagad konjunktur efter utbrottet av coronavirus med högre arbetslöshet och minskade skatteintäkter som följd. Kostnadsökningar i kommunens verksamheter och förändringar i statsbidragen och utjämningssystem. För att nå en ekonomi i balans krävs ytterligare effektiviseringar. Det är utgångspunkterna i tjänsteförslaget för planeringsförutsättningar som budgetutskottet behandlar kommande vecka.

En tjänsteberedning har tagit fram ett förslag för planeringsförutsättningar och preliminära ramar inför planeringen av strategisk plan och budget 2021–2023. Tjänsteförslaget visar på de utmaningar som Luleå kommun står inför kommande år och ska vara underlag för fortsatt planering inför antagande av strategisk plan och budget i oktober. Förslag till planeringsförutsättningar behandlas i budgetutskottet den 23 april.

- Oavsett hur situationen utvecklas efter den nu pågående pandemin är det viktigt att vi inte tappar grepp om de tidigare beslutade effektiviseringarna för att nå en ekonomi i balans. Vi behöver dessutom redan nu vara beredda på att det ekonomiska läget kan försvåras ytterligare, förklarar kommundirektör Anna Lindh Wikblad.

Utifrån nu kända förutsättningar beräknas kommunens resultat för 2021 till 45 miljoner kronor, för 2022 ett minusresultat på -23 miljoner kronor och för 2023 på -81 miljoner kronor. För att nå en ekonomi i balans behövs intäkter som är två procent högre än de kostnader som kommunen har. Det betyder att resultatet borde ligga kring 100 miljoner kronor.

Idag skickas handlingarna ut inför budgetutskottets sammanträde den 23 april. Handlingarna finns här.

Efter budgetutskottets sammanträde kommer vi att skicka ut ett mer utförligt pressmeddelande.

Kontaktpersoner:

Anna Lindh Wikblad, kommundirektör, 070 228 77 51