Behovet av barnomsorg inventeras

Om det fattas beslut om att stänga skola, förskola och/eller fritidshem ska vårdnadshavare som deltar i samhällsviktig verksamhet erbjudas omsorg för barn i åldrarna 1-13 år. Nu gör Luleå kommun en inventering av vilket behov som finns.

Berörda vårdnadshavare uppmanas att senast den 30 april anmäla sitt behov av barnomsorg via kommunens e-tjänst. Det gäller oavsett om man i dagsläget har kommunal, fristående eller ingen barnomsorg.

– Om regeringen beslutar att stänga skolverksamheten så är det hemkommunen som ansvarar för att ordna barnomsorg till vårdnadshavare i samhällsviktig verksamhet. För att kunna planera en bra verksamhet så behöver vi veta hur behovet ser ut, säger skolchef Maarit Enbuske.

Vad är samhällsviktig verksamhet?

Samhällsviktig verksamhet kan sammanfattas på följande sätt:

• om verksamheten inte fungerar kan det ensamt eller tillsammans med andra störningar leda till att en allvarlig kris inträffar i samhället, eller
  • verksamheten behövs för att hantera en redan inträffad kris i samhället.

Till samhällsviktig verksamhet räknas även de stödfunktioner som behövs för att verksamheten ska kunna fungera.

– Det är arbetsgivarna som bedömer om deras verksamhet är samhällsviktig och även vilka arbetstagare som är nödvändiga för att den samhällsviktiga verksamheten ska fungera. Så vårdnadshavarna ska stämma av med sin chef eller uppdragsgivare innan man gör en behovsanmälan om barnomsorg, säger säkerhetschef Rikard Aspholm.

Som stöd har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) tagit fram en föreskrift och allmänna råd som beskriver vilka sektorer och yrken som utgör samhällsviktig verksamhet.

Mer information till vårdnadshavare: https://www.lulea.se/corona/skola-och-forskola.html

Mer information till arbetsgivare: https://www.lulea.se/foretagssupporten under Frågor och svar”.

Maarit Enbuske, skolchef, 0920-45 31 21
Rikard Aspholm, säkerhetschef, 0920-45 37 30