Anna Lindh Wikblad blir ny kommundirektör

Idag beslutade kommunstyrelsen att utse Anna Lindh Wikblad till ny kommundirektör efter att en enig rekryteringsgrupp lagt fram förslaget. Hon har sedan 7 oktober 2019 varit tillförordnad kommundirektör.

Tjänsten som kommundirektör är kommunens högsta chefstjänsteperson och innefattar även uppdraget som förvaltningschef för kommunstaben. Rekryteringsprocessen påbörjades i januari och har letts av kommunstyrelsens ordförande.

Anna Lindh Wikblad

– Det känns väldigt skönt att vi nu har en viktig nyckelspelare på plats för Luleås fortsatta utveckling. Vi uppskattar hennes innovativa och kreativa förmåga samtidigt som hon står för stabilitet och kontinuitet, förklarar kommunstyrelsens ordförande Lenita Ericson (S).

– Jag är glad och ödmjuk inför det förtroende som kommunstyrelsen har gett mig och känner mig redo att fortsätta det viktiga arbetet med att utveckla Luleå, säger Anna Lindh Wikblad.

Anna Lindh Wikblad är utbildad civilingenjör inom stads- och samhällsplanering vid Luleå tekniska universitet och har arbetat på Luleå kommun sedan 2001. Först som fysisk planerare och sedan 2006 som samhällsbyggnadsstrateg samt samhällsutvecklingschef. I januari 2017 utsågs hon till biträdande kommundirektör och chef över kommunstaben.

Rekryteringsgruppen har bestått av Lenita Ericson (S), Fredrik Hansson (S), Anders Josefsson (M) och Carola Lidén (C) samt representanter från fackförbunden Lärarnas riksförbund, Vision och Kommunal.

Kontaktperson:
Lenita Ericson (S), kommunstyrelsens ordförande 072-725 10 24