Anneli Sjömark ny vd för Luleå kommunföretag

Styrelsen för Luleå kommunföretag AB har på sitt styrelsemöte idag beslutat att utse Anneli Sjömark, idag vd för Luleå Energi AB, som ny vd för kommunföretagen. Hon tillträder sin tjänst senast 1 september.

I november meddelade Roger Danell att han säger upp sig som vd för Luleå kommunföretag för att övergå i egen verksamhet. Han lämnar sin anställning den 31 maj. Styrelsen för Luleå kommunföretag har därför idag beslutat att Anneli Sjömark tar över uppdraget som vd för kommunföretagen.

Hon är idag vd för Luleå Energi, ett uppdrag som hon haft sedan 2010 och dessförinnan var hon ekonomichef i samma koncern. Anneli Sjömark är ekonom och har även arbetat över 10 år på bank, bland annat som kontorschef.

– Genom tillsättningen av Anneli Sjömark säkerställer vi den kunskap om koncernen och kommunens övriga verksamheter som är nödvändig för att inte tappa kraft i det fortsatta utvecklingsarbetet av Luleå kommunföretag AB. Hon har lång erfarenhet och en kompetensprofil som vi tror kommer att passa bra med de behov vi ser för det fortsatta arbetet med att utveckla bolagskoncernens verksamhet, säger Anders Sundström, ordförande i Luleå kommunföretag.

– Vi känner stort förtroende för Anneli Sjömark och ser fram emot att samarbeta med henne, säger kommunalrådet Lenita Ericson.

– Det känns oerhört spännande och inspirerande att få detta förtroende. Jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med kommunens bolag och att fortsätta den utvecklingsresa som pågår, säger Anneli Sjömark, vd Luleå Energi.

Rekryteringen av ny vd till Luleå Energi kommer att starta inom kort. Anneli Sjömarks lön är oförändrad.

Ytterligare kommentarer lämnas av Lenita Ericson, mobil 072 – 725 10 24, Anders Sundström, mobil 070-589 19 11 eller Anneli Sjömark, mobil 070-227 07 21