Pressmeddelande: Ärenden till kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott

Förslag på stängning av Bergnäsets fritidsgård, nya riktlinjer för ersättning till områdesgrupperna och verksamhetsbidrag till Ebeneser är tre av de ärenden som kultur-och fritidsförvaltningens arbetsutskott ska behandla den 4 mars.

Kraftigt vikande besökssiffror gör att Luleå kommun föreslår politikerna i kultur-och fritidsnämnden att stänga Bergnäsets fritidsgård. Trots uppsökande verksamhet på skolan och möjlighet för ungdomarna att göra projekt med Ung i Luleå så har besöksantalet fortsatt nedåt och inga önskemål om aktiviteter eller projekt har kommit in. Exempelvis i mars 2019 hade fritidsgården öppet 13 gånger men bara 15 besökare kom. I april hade gården öppet 8 gånger med totalt 8 besökare.

Nytt gällande områdesgrupperna

Gällande områdesgrupperna, nätverk för samverkan mellan olika aktörer i bostadsområdena, är tjänstepersonsförslaget att verksamhetsmedel och samordningsersättning ska beräknas på ett nytt sätt. Områdesgrupperna ska bland annat ta tillvara ungas idéer och stötta unga aktörer som vill ordna aktiviteter i bostadsområdet. Luleås aktiva områdesgrupper har varit med i dialog under arbetet med de nya riktlinjerna.

Bidrag till Ebeneser

För kulturföreningen Ebeneser ska arbetsutskottet ta ställning till deras ansökan om verksamhetsbidrag. Föreningen önskar bredda verksamheten till att bland annat konferenser. För att göra det och samtidigt få stöd från Luleå kommun måste föreningen starta ett aktiebolag och skilja föreningsverksamheten från företagsverksamheten.

Kulturföreningen Ebeneser ska på sin årsstämma besluta om de ska starta ett aktiebolag vid sidan av föreningen. Något samverkansavtal kommer i så fall fortsättningsvis inte upprättas mellan kulturföreningen och kultur- och fritidsförvaltningen, vilket innebär att Luleå kommun inte längre är verksamhetsägare för Kulturcentrum Ebeneser.

Förslaget från förvaltningen är att kulturföreningen får 225 000 kronor för första halvåret 2020.

Samtliga ärenden tas upp i kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott den 4 mars och går sedan för slutgiltigt beslut i nämnden den 17 mars.

Kontakt: Patrik Bylin, chef kultur-och fritidsförvaltningen, 0920- 45 39 86