Kommunstyrelsens arbetsutskott 10 februari

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlade tio ärenden på sitt sammanträde idag. Bland annat förtätning av bostäder på Radiomasten samt ägardirektiv för kommunens dotterbolag. Lulebo föreslås i ett tillägg till ägardirektivet få i uppdrag att säkerställa kontinuerligt byggande av hyresrätter.

Ägardirektiv för bolagen

Kommunfullmäktige föreslås fastställa ägardirektiv för Luleå Kommunföretag AB:s dotterbolag som omfattar Luleå Energi AB, Lulebo AB, Luleå Lokaltrafik AB, Luleå Miljöresurs AB, Luleå Hamn AB, Nordiskt Flygteknikcentrum AB och Luleå Business Region AB.

När det gäller ägardirektivet för Lulebo beslutade arbetsutskottet om ett tillägg som ger Lulebo ett uppdrag att säkerställa ett kontinuerligt byggande av hyresrätter genom att årligen bygga mellan 75-150 bostäder.

– Lulebo är ett stabilt företag som oavsett konjunktursvängningar kan bidra med ett bostadsbyggande i Luleå. Det tryggar marknaden och byggbolag vet nu att det kommer att finnas ett kontinuerligt byggande. Tillsammans med andra aktörer i regionen så kommer detta beslut säkerställa att vi över tid har en nyproduktion i högre takt än tidigare, säger kommunalråd Lenita Ericson.

När det gäller bosättningsuppdraget ska Lulebo, om det krävs för att undvika boendesegregation, även upplåta nyproduktion.

Förtätning av bostäder på Radiomasten

Rikshem Bostäder AB vill bygga fler bostäder på Radiomasten där det idag finns 173 lägenheter. Två olika förslag på förtätning har presenterats som skulle innebära 140 alternativt 190 nya lägenheter. Den nya bebyggelsen i båda alternativen är fyra till fem våningar, vilket motsvarar de högre befintliga husen i området. Stadsbyggnadsnämnden får i uppdrag att upprätta och anta förslag till ändrad detaljplan för Mjölkudden 3:51, Radiomasten.

Planer för Kajan

Arbetsutskottet beslutade ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att upprätta och anta förslag till ändrad detaljplan för fastigheten Kajan 16 som ligger i centrum i korsningen Sandviksgatan – Trädgårdsgatan. Fastighetsägaren har önskemål om att utveckla fastigheten för verksamheter som möjliggör handel, kontor, hotell, bostäder, restaurang och nöjen vilket nuvarande detaljplan inte medger.

Bland övriga ärenden

• Arbetsutskottet beslutade ställa sig bakom förslaget att inte gå vidare med markanvisning för Serneke Bygg AB:s ansökan för del av Östermalm 6:1.
  • Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade att anslå totalt 3 miljoner kronor under perioden 2020-2022 (1 miljon/år) till Luleå Business Region AB för projektledning och genomförande av påverkansinsatser i syfte att skapa tillväxt i regionen. Medel tas från anslaget för strategiska utvecklingsinsatser.
  • Kommunstyrelsen föreslås godkänna arbetsmarknadsförvaltningens interna kontrollplan samt verksamhetsberättelse.

Kontaktperson:

Lenita Ericson (S), kommunstyrelsens ordförande 072-725 10 24