Ärenden inför kommunstyrelsens arbetsutskott

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlar den 10 februari tio ärenden, varav tre som handlar om stadsutveckling samt förslag till ägardirektiv för kommunens dotterbolag.

Förtätning av bostäder på Radiomasten

Rikshem Bostäder AB vill bygga fler bostäder på Radiomasten där det idag finns 173 lägenheter. Två olika förslag på förtätning har presenterats som skulle innebära 140 alternativt 190 nya lägenheter. Den nya bebyggelsen i båda alternativen är fyra till fem våningar, vilket motsvarar de högre befintliga husen i området.

Stadsbyggnadsnämnden föreslås få i uppdrag att upprätta och anta förslag till ändrad detaljplan för Mjölkudden 3:51, Radiomasten.

Planer för Kajan

Arbetsutskottet föreslås även ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att upprätta och anta förslag till ändrad detaljplan för fastigheten Kajan 16 som ligger i centrum i korsningen Sandviksgatan – Trädgårdsgatan. Fastighetsägaren har önskemål om att utveckla fastigheten för verksamheter som möjliggör handel, kontor, hotell, bostäder, restaurang och nöjen vilket nuvarande detaljplan inte medger.

Ägardirektiv för bolagen

Kommunfullmäktige föreslås fastställa ägardirektiv för Luleå Kommunföretag AB:s dotterbolag som omfattar; Luleå Energi AB, Lulebo AB, Luleå Lokaltrafik AB, Luleå Miljöresurs AB, Luleå Hamn AB, Nordiskt Flygteknikcentrum AB och Luleå Business Region AB.

Kontaktperson:
Lenita Ericson (S), kommunstyrelsens ordförande 072-725 10 24