Pressinbjudan: Invigning gymnastikhall Arcus

Luleå kommuns nya gymnastikhall är klar för invigning och media välkomnas att närvara på söndag 9 februari då bandet ska klippas.

Var: Arcushallen, entré via B-ingången sen direkt till höger
När: Söndag 9 februari, samling kl 13.15
Vad: Invigning gymnastikhall med inbjudna gäster. Från klockan 14.30 blir det öppet hus för allmänheten.

Den nya gymnastikhallen är en träningshall för trupp-och artistisk gymnastik samt cheerleading. Förhoppningen är att fler barn nu ska få chans att börja träna gymnastik, när de äldre grupperna flyttar från Voltarenan. I nuläget står över 1 000 barn i kö.

Den nya hallen är 1 620 kvadratmeter stor och sitter ihop med den befintliga Arcushallen. Takhöjden är över 14 meter och hallen är fullt utrustad för både kvinnlig-och manlig artistisk gymnastik samt truppgymnastik. Även Luleås Arctic Cheer Avalanches samt Luleå Cheer och Dansteam kommer att träna i hallen.

Fasaden till den nya hallen pryds av Karolina Holmlunds konstverk Tallar och gymnaster, ett verk där aktiviteterna i hallen och tallskogen utanför möts.

Kontakt för Luleå kommun:
Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden Luleå kommun, 072-503 33 05
Anja Johansson (S), ordförande stadsbyggnadsnämnden Luleå kommun, 072-229 85 99

Kontakt för invigningen: