Ärenden inför socialnämndens arbetsutskott

Den 6 februari behandlar socialnämndens arbetsutskott sammanlagt fem ärenden. Bland annat att en avdelning öppnas på Kronans äldreboende med finsk- och meänkielitalade personal. Dessutom föreslås två personliga ombud under 2020 till brukare med omfattande och långvarig psykisk funktionsnedsättning.

Avdelning öppnar på äldreboende med finsk- och meänkielitalande personal

När Kronans äldreboende öppnar 2021 föreslås en särskild avdelning för äldre som önskar finsk- och meänkielitalande personal. Kommunen är förvaltningsområde för minoritetsspråken, finska, meänkieli och samiska vilket innebär särskilda rättigheter enligt lagen för dessa minoriteter, bland annat att, så långt det är möjligt, erbjuda en väsentlig del av äldreomsorgen till enskilda som talar något av de språken.

– Vi vill möta medborgarnas behov och därför behövs den här samlade språkkompetensen på en avdelning, säger Bodil Wennerbrandt Sevastik, socialnämndens ordförande.

Mindre risk för oro och isolering

Under hösten 2019 genomfördes en undersökning bland samtliga medborgare i Luleå kommun över 70 år, som visade på ett stort intresse att få vård- och omsorg på finska- och meänkieli, däremot var intresset för samiska lågt. Henric Barsk, områdeschef, höll i utredningen och hade samrådsmöten med nationella minoritetsgrupper.

– Det här är önskat av många och vi vet att det har stor betydelse för äldre att vistas bland personer som delar den egna kulturen och språket, dessutom innebär det mindre risk för oro, förvirring och isolering, som annars kan drabba många äldre, säger Henric.

Största utmaningen för kommuner som har den här typen av boenden eller avdelningar brukar vara tillgången på personal som till stor del behärskar språket, men i Luleå är tillgången på finsktalande personal god.

Utökning av antalet personliga ombud

Förslaget innebär att socialförvaltningen kan anställa ytterligare ett personligt ombud under 2020 till brukare över 18 år med omfattande och långvarig psykisk funktionsnedsättning. Luleå kommun har tidigare haft ett personligt ombud för den här gruppen och under 2019 har 29 nya brukare tillkommit.

– Under året som gått har vi satsat på information till den här målgruppen vilket gjort att fler hört av sig för att få hjälp av ombudet, säger Raimo Roininen, verksamhetschef.

Funktionsnedsättningen ska innebära stora svårigheter att utföra aktiviteter inom viktiga livsområden och medföra ett komplext behov av insatser. De personliga ombuden arbetar på klientens uppdrag och biståndsbeslut eller remiss behövs inte.

Det personliga ombudet ska även påtala brister gällande brukarens möjligheter att få tillgång till samhällets utbud av vård, rehabilitering, stöd och service.

– Förslaget ökar möjligheten för den här utsatta gruppen att få den vård och det bistånd de har behov av och dessutom stöd till att komma ut på arbetsmarknaden, säger Bodil Wennerbrandt Sevastik, socialnämndens ordförande.

Föredragningslista till socialnämndens arbetsutskott den 6 februari

Kontakt: