Ärenden till kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott februari

Intressenter till en sensommarfestival och namnbyte av Örnäsets IP. Det är två av de ärenden som kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott ska behandla den 5 februari.

Efter att Musikens Makt tackat nej till det erbjudna bidraget på 1,45 miljoner kronor gick Luleå kommun ut med en förfrågan om någon annan ville arrangera en ny drogfri sensommarfestival för unga.

Två ansökningar har kommit in; en från Sensus och en från Luleå förenade studenter.

Sensus vill göra en endagsfestival för och av ungdomar, Equalizer Festival. Enligt sin ansökan vill Sensus hålla festivalen på Södra Hamnplan den 8 augusti. Festivalen ska vara en scen för musikaliska akter, men ska också bjuda på andra former av konstnärliga och kulturella uttryck som konst, skate, graffiti och dans. Den ska även fungera som en arena för ideella organisationer som arbetar för mångfald och jämställdhet.

Luleå förenade studenter vill göra en tvådagarsfestival för unga mellan 13-25 år på Södra hamnplan, preliminärt 7-8 augusti. I sin ansökan skriver de att festivalen ska visa upp lokala förmågor och låta deltagarna vara medskapare av festivalen samtidigt som mer etablerade artister gör gästspel för att skapa en attraktionskraft för Luleå. Lokal mat och dryck ska lyftas fram.

De två ansökningarna går nu först upp i kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott och sedan vidare till kultur-och fritidsnämnden den 19 februari

Gällande namnbytet på Örnäset IP så har IFK Luleå en stor del av sin barn- och ungdomsverksamhet på Örnäsets idrottsplats. Nu ansöker de om att få sälja namnet på anläggningen till en av sina sponsorer, Lulebo. Det nya namnet på anläggningen föreslås därför bli Lulebo Ungdomsarena Örnäset.

Kontakt: Sara Pietikäinen, utvecklare kultur-och fritidsförvaltningen Luleå kommun, 072-571 35 82