Då öppnar Södra hamnplan Vinter

Den 1 februari drar årets Vinter på Södra hamnplan igång. Här öppnar caféstugan och Fritidsbanken dörrarna till sina röda små stugor varje lördag och söndag fram till början av mars.

Caféstugan och Fritidsbanken drivs av IFK Luleå i samarbete med Luleå kommun. På hamnplanen kommer även eldstäder med ved, en värmestuga och uppvärmda toaletter att finnas. Plus att Luleåborna får nära till två av de större sportevenemangen i Luleå 2020: Skridskoloppet KPN Grand Prix och en av tävlingarna under SM-veckan.

– Vi kommer bygga upp en arena för stadioncross snöskoter på hamnplan. Runt om blir det läktare som rymmer 6 000 personer. Vi räknar med en spektakulär upplevelse, det är första gången en mästerskapstävling i stadioncross ordnas i Luleå centrum, säger Sandra Ottosson, projektledare SM-veckan Luleå Boden.

Stadioncrossen går av stapeln den 27 mars.

Skridsko-skådning

Men redan i februari finns chans att kika på elitidrottare från Södra hamnplan då Nederländernas bästa skridskoåkare tävlar på isbanan, med start och mål i Södra hamn. Tävlingen, KPN Grand Prix, hålls 20-23 februari.

Här kan du läsa mer om Södra hamnplan vinter Länk till annan webbplats.

Kontakt: Marie Wallstén, avdelningschef Evenemang och konferens Luleå kommun, 0920-45 59 01