Nu rivs den blå gångbron över hamnleden

På tisdag den 21 januari klockan 19:00 startar demontering av den blå gångbron över Södra Hamnleden.

Nedtagningen av gångbron innebär att vägen stängs av för genomfartstrafik under själva arbetet. Även gång- och cykelvägen längs vägens södra sida stängs under arbetet. Planen är att detta genomförs under natten den 21 januari, från klockan 19.00. Gångbron, som mäter 23 meter och väger 30 ton, kommer att tas ned med en mobilkran.

Under vissa delar av arbetet leds trafiken om från Södra Hamnleden till Sandviksgatan via Smedjegatan.

Det fortsatta arbetet

Efter att gångbron tagits ned görs ett uppehåll i arbetet. Anledningen är förberedelser för kommande SM arrangemang som ska genomföras i området kring Södra Hamnplan. Efter SM-veckan, som genomförs 25–31 mars 2020, fortsätter arbetet och de båda tornen inklusive rulltrappor och hissar tas ned och sedan återstår återställningsarbetet av platsen. Detta arbete kommer att fortgå till sommaren då det är markarbeten som avslutar projektet.

Miljösortering av rivningsmaterial kommer då att ske på parkeringsplatsen på Södra Hamnplan där halva ytan stängs av under arbetstiden.

Arbetet genomförs i enlighet med kommunavtalet med NCC.

Kontakt: Leif Widmark, projektledare Luleå kommun, 070-329 36 02