Ja till upphandling av Hamnfestivalen 2021

I dag sa kultur-och fritidsnämnden ja till att Luleå Hamnfestival ska upphandlas inför 2021. En enig nämnd klubbade även ett flytt-och etableringsbidrag till Lulegymnasterna.

I linje med Luleå kommuns evenemangsplan, där kommunen ska gå från arrangör till möjliggörare, kommer nu tjänsten att arrangera en stadsfestival upphandlas från 2021. Upphandlingen ska ske under 2020 och ta hänsyn till Luleå kommuns prioriterade målgrupper barn och unga samt unga kvinnor.

En upphandling av festivalen innebär även en del i effektiviseringen för kultur-och fritidsförvaltningen. Budgeten för festivalen ska ligga på maximalt 750 000 kronor i upphandlingen.

Flyttbidrag till gymnastiken

Nämnden sa även ja till ett flytt-och etableringsbidrag till Lulegymnasterna på 450 000 kronor, när de nu ska in i sin nya gymnastikarena som byggs vid Arcushallen.

Kontakt: Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden Luleå kommun, telefon: 072-503 33 05