Pressmeddelande: Förening sökes till sensommarfestival

Uppdraget att möjliggöra en sensommarfestival i centrala Luleå står fast för kultur-och fritidsförvaltningen, även om Musikens Makt tackat nej till de 1,45 miljoner de anslogs för 2020. Nu välkomnar Luleå kommun intresseanmälningar från föreningslivet för att genomföra en festival nästa sommar.

Uppdraget från kommunfullmäktige innebär att 1,45 miljoner kronor finns öronmärkta för en festival 2020. Enda kraven som medföljer är att festivalen ska vara på sensommaren och i centrum.

– Vi hoppas väcka intresse hos föreningslivet, att någon kommer in med en idé på en festival för sommaren, säger Roger Stenberg, avdelningschef Stöd till civilsamhället, Luleå kommun.

Kommunen kommer ha med sin prioriterade målgrupp barn och unga i dialogerna med intresserade föreningar.

Öppnar för intresseanmälan

Musikens Makt har under de senaste tio åren genomfört sin festival på Gültzauudden helgen innan skolstart, och senare första helgen i augusti. Inför 2020 tackade föreningen nej till det erbjudna bidraget på 1,45 miljoner, som nu finns att söka för andra föreningar.

Den ideella förening som vill veta mer om uppdraget eller lämna in intresseanmälan för att genomföra en festival 2020 gör det på e-posten kulturochfritid@lulea.se.

Presskontakt: Roger Stenberg, avdelningschef Stöd till civilsamhälle, Luleå kommun, 0920-45 35 64