Pressmeddelande: Ärenden till kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott

Upphandling av en stadsfestival från 2021 samt budget för 2020 är två av sju ärenden som tas upp i kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott på måndag 9 december.

I linje med Luleå kommuns evenemangsplan, där kommunen ska gå från arrangör till möjliggörare, föreslås nu Hamnfestivalen/en stadsfestival upphandlas från 2021. En eventuell upphandling ska ta hänsyn till Luleå kommuns prioriterade målgrupper barn och unga samt unga kvinnor. En upphandling av festivalen innebär även en del i effektiviseringen för kultur-och fritidsförvaltningen.

Budget 2020

På arbetsutskottet tas även kultur-och fritidsnämnden budget för 2020 upp. Sammanfattningsvis föreslås att nämnden fastställer internbudgeten på 323 miljoner kronor för nästa år. Större poster som förändras i budgetramen är exempelvis:

• Tillskott för drift av ny gymnastikhall motsvarande 2,9 miljoner
  • Minskning av kommunbidrag för genomförande av SM-veckan med 2,6 miljoner då arrangemanget är klart våren 2020.

Under 2019 har effektiviseringarna på drygt 4 miljoner omhändertagits genom exempelvis:

• Sammanslagningsvinst då två förvaltningar blev en uppgår till 1, 97 miljoner
  • Minskning av lokalkostnader på 700 000 kronor
  • Intäkter för spåravgifter motsvarande 450 000 kronor har tillförts budgeten

Förslagen ska nu gå till kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott den 9 december och sedan kultur-och fritidsnämnden den 19 december.

Kontakt: Patrik Bylin, chef kultur-och fritidsförvaltningen, 0920-45 39 86

Sidan uppdaterades den 7 oktober 2021