Ärenden inför stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott

Stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott behandlar den 5 december 16 ärenden, däribland Grönplan Luleå samt antagande av detaljplan för Hertsö badhus.

Grönplan för gröna ytor

Stadsbyggnadsförvaltningen har tagit fram ett förslag till Grönplan för Luleå och Råneå, ett underlag för planering och skötsel av kommunens grönytor som till exempel parker, naturområden och stränder. Stadsbyggnadsnämnden föreslås rekommendera kommunstyrelsen att anta Grönplan Luleå. Grönplanen ska vara vägledande för alla kommunala nämnder och förvaltningar i grönstrukturfrågor.

Bakgrunden är att Luleå växer med nya områden för bostäder och verksamheter. Fler människor ska samsas om samma grönytor, parker, rekreationsstråk och naturområden vilket ökar slitaget och därmed även skötselbehovet. Gröna ytor behövs för människors välfärd och välbefinnande och för att vår fysiska miljö ska fortsätta vara bra att bo och leva i.

Detaljplaner Hertsö badhus samt Vårvägen

Stadsbyggnadsnämnden föreslås anta detaljplan för Hertsö badhus samt detaljplan för Vårvägen på Björkskatan.

Detaljplanens syfte för Hertsö badhus är att pröva förutsättningarna för att bygga ett nytt badhus i Hertsö centrum, vid korsningen Backmyrvägen och Hertsötorget.

Syftet med detaljplanen för Vårvägen, Björkskatan, är att möjliggöra fler bostäder på Björkskatan. Under planprocessen har många yttranden från närboende kommit in vilket har lett till att förslaget justerats och större del av grönområdet sparats.

Fastigheten Jämtön 4:25, fd Jämtögårdens förskola föreslås säljas

Stadsbyggnadsförvaltningen föreslår stadsbyggnadsnämnden besluta om att sälja fastigheten och begära uppdrag av kommunstyrelsen att ändra detaljplanen för fastigheten Jämtön 4:25.

Stadsbyggnadsförvaltningen hyr idag ut fastigheten till kultur- och fritidsförvaltningen som i sin tur hyr ut halva huset till Jämtöns folketshusförening. Samtliga hyreskontrakt går ut 31 december 2022.

Mot bakgrund av att fastigheten inte bedöms vara lämpad att ha kvar som evakueringslokal, att kostnaden för att riva byggnaden beräknas till omkring 900 000 samt att det finns intresserade köpare rekommenderar förvaltningen en försäljning. För att göra det möjligt för annan verksamhet än sådan som bedrivs av stat, kommun eller landsting som huvudman behöver detaljplanen ändras.

Kontakt:
Helén Wiklund Wårell, stadsbyggnadschef, 070-386 56 08