Ärenden inför kultur- och fritidsnämndens arbetsutskott

Måndag den 11 november tar kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott upp nio ärenden. Bland annat en motion om upphandling av bibliotekstjänster, en ansökan om verksamhetsbidrag till Sunderby folkhögskola samt ett yttrande om konstgräs till Luleå Hundvänner.

Motionen om att utreda upphandling av biblioteksverksamheten i Luleå kommer från Viktor Hedqvist (M). Han vill att Luleå utreder möjligheten att upphandla delar av biblioteksverksamheten med utgångspunkt i Nacka kommuns modell.

Kultur-och fritidsförvaltningen föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen. Förvaltningen hänvisar bland annat till att kommunens kulturpolitiska inflytande minskar över bibliotek på entreprenad och att privatisering av bibliotek på sikt kan påverka bibliotekens demokratiska arbete.

Efter att kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott samt nämnd tagit upp frågan går den vidare till kommunfullmäktige för slutgiltigt beslut.

Konstgräs till inomhushall

Arbetsutskottet ska även ta upp ansökan om verksamhetsbidrag till Sunderby folkhögskola för 2019. Skolan har sökt 200 000 kronor och förslaget till politiken är att 150 000 beviljas.

Vidare ska arbetsutskottet yttra sig över Luleå Hundvänners ansökan till länsstyrelsen på 140 000 kronor. Föreningen vill investera i en konstgräsmatta till sin nya inomhushall i Bensbyn för att undvika skador hos hundarna. Här är förvaltningens förslag till politiken att anta yttrandet.

Kontakt: Patrik Bylin, chef kultur-och fritidsförvaltningen, 0920- 45 39 86

Sidan uppdaterades den 7 oktober 2021