NCC bygger fler delar av Östra länken i Luleå

NCC och Luleå kommun fortsätter sitt samarbete med att bygga ut vatten- och avloppssystemet i Luleå. Nu ska NCC anlägga 3,6 km nya vatten- och avloppsledningar och utföra förberedande anläggningsarbete för en ny pumpstation i ett av Luleås mest bevaransvärda skogs- och strandmiljöer. Ledningssystemet i denna etapp passerar under riksväg 97, genom en idrottsanläggning och ett skolområde i stadsdelarna Notviken och Tuna.

Luleå växer och för att klara av fler invånare behöver stadens vatten- och avloppsystem byggas ut. Utbyggnaden av Östra länken påbörjades 2014 och beräknas pågå till 2026.
Östra länken är kommunens största anläggningsprojekt genom tiderna.

NCC har i samverkan med kommunen tidigare genomfört alla etapper i Östra länken och har nu fått i uppdrag att utföra ytterligare en etapp.
Här ska NCC anlägga 3,6 km nya vatten- och avloppsledningar och utföra förberedande anläggningsarbete för en ny pumpstation i ett av Luleås mest bevaransvärda skogs- och strandmiljöer. Ledningssystemet i denna etapp passerar under riksväg 97, genom en idrottsanläggning och ett skolområde i stadsdelarna Notviken och Tuna.

− Samarbetet med NCC har fungerat väldigt bra genom åren. Vi ser tydliga fördelar både i projekterings- och utförandeskedena och i synnerhet när vi ska ta oss fram i dessa bostadsnära och miljömässigt känsliga områden. Tillsammans har vi hittat flera lösningar som vi inte hade sett om vi inte samverkat med NCC, säger Malin Suneson, projektledare Luleå kommun.

I alla Östra länkens etapper ställs höga krav på miljöhänsyn och stort fokus ligger på att bevara känsliga natur- och kulturområden.

− Vi har nu arbetat med Östra länken i ungefär fem år och har god insyn i projektet och dess möjligheter och utmaningar. Kommunens fortsatta satsning på ledningsnätet ger möjligheter för Luleås tillväxt och jag är övertygad om att arbetet i den här etappen även kommer att skapa mervärden för kommunens innevånare, säger Erik Sandström projektchef NCC.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Malin Suneson, Luleå kommun projektledare Östra Länken etapp 4E,
0920-45 52 09 malin.suneson@lulea.se