Dagens utskott: internkontroll, sotning

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlade på sitt sammanträde den 4 november fem ärenden, bland annat nästa års obligatoriska kontrollmoment.

Utskottet ställde sig bakom följande fem obligatoriska kontrollmoment för riskbedömning intern kontroll 2020. Kontrollmomenten innebär att kommunen kontrollerar och säkerställer att

• verksamhetens statistik är könsuppdelad
  • gällande policy och riktlinjer för ett etiskt förhållningssätt följs
  • dataskyddsförordningen GDPR följs
  • avtalstrohet gentemot upphandlade leverantörer
  • delegationsbeslut gällande direktupphandlingar återrapporteras.

Utskottet behandlade en undersökning om hur unga ser Luleå som bostadsort.

Kontrakt sotning

Arbetsutskottet beslutade att anta Sotarn i Piteå som leverantör för rengöring/sotning och brandskyddskontroller av fastigheter i Luleå kommun. Avtalet gäller två år from 1 januari 2020, med möjlighet till förlängning med en eller flera perioder. Sotarn i Piteå har haft ett tillfälligt avtal som gör ut i slutet av året.

Bland övriga beslut

• Avslag för att avsätta 105 000 kronor i värdskapsbidrag för Sveriges offentliga inköpares årskonferens med 700-900 deltagare.
  • Ärendet om Lions 65-års jubileumsbesök från Santa Lucia ska kompletteras och återremitterades.

Kontaktperson:

Lenita Ericson (S), kommunstyrelsens tjänstgörande ordförande, 072 725 1024