Ärenden inför socialnämndens arbetsutskott

Den 7 november behandlar socialnämndens arbetsutskott sammanlagt sju ärenden. Bland annat statistikrapporter över ej verkställda beslut.

Ej verkställda beslut enligt LSS

I statistikrapporten finns bland annat antalet gynnande beslut, 34 st enligt LSS, som inte verkställts inom tre månader, 18 av dem beror på att det inte funnits någon ändamålsenlig bostad.

– Socialförvaltningen har inte kunnat skapa och bygga nya boendeplatser i samma utsträckning som nya beslut om boenden tagits. En del boenden har gjorts om för att förbättra brandskyddet. Personer som fått gynnande beslut har även i vissa fall tackat nej till erbjuden bostad, eftersom vi inte har kunnat möta den enskildes önskemål avseende bostadsområde eller utformning, säger Raimo Roininen, verksamhetschef på socialförvaltningen.

Efter handläggning och beslut om bostad stödjer verksamheten brukarna genom exempelvis övergångskontrakt, boendestöd eller andra insatser.

Fler bostäder är på gång. Galärens nybyggda hus på Varvet ska inrymma ett serviceboende om 11 lägenheter. Gammelstad korttidshem ska byggas om för att ge plats till tre nya bostäder med särskild service.

- För att möta behovet tar vi fram en ny bostadsförsörjningsplan så att vi kan arbeta mer strategiskt och effektivt. Vi samarbetar med Stadsbyggnadsförvaltningen, SBF och vi har skapat fler platser under året samt fortsätter att skapa nya. Vår bedömning är att vi kommer att möta behovet inom de närmaste sex månaderna, säger Raimo Roininen.

Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner statistikrapporten som sedan överlämnas till kommunfullmäktige.

Ej verkställda beslut enligt socialtjänstlagen

I statistikrapporten finns bland annat beslut för särskilt boende inom äldreomsorgen, där 17 beslut verkställts under tredje kvartalet. Däremot har 16 beslut inte kunnat verkställas på grund av att ändamålsenlig bostad saknas. Ytterligare sex beslut har inte verkställts eftersom brukaren tagit tillbaka ansökan eller tackat nej.

Styrkraft i funktionshinderpolitiken

Sverige har ett mål för funktionshinderspolitiken som antogs 2017 och handlar om mänskliga rättigheter. En utredning har föreslagit styrning och uppföljning i sju samhällsområden varav ett är Social välfärd och trygghet och att samordnande myndighet blir Socialstyrelsen. Socialförvaltningen är, i sitt yttrande, positiva till genomförandet.

Socialnämnden föreslås anta förvaltningens yttrande till socialdepartementet som sitt eget.

Digifysiskt vårdval

Regeringens slutbetänkande i utredningen Styrning för en mer jämlik vård, även kallad Digifysiskt vårdval, har överlämnats till socialministern. Socialförvaltningen har lämnat förslag till svar på remissen och instämmer i utredarnas samtliga förslag och att det behövs en omställning av hälso- och sjukvårdssystemet mot en mer resursstark nära vård. Förvaltningens ställningstagande är vidare att påverkan på den kommunal hälso- och sjukvården saknas i utredningen och det finns därför behov av att komplettera utredningen med det perspektivet.

Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden antar bifogat remissvar som sitt eget.

Förändring av Hertsö dagverksamhet

Hertsöns dagverksamhet om 30 platser föreslås flytta till andra mindre dagverksamheter varav en skapas på Hertsön. Brukarna erbjuds andra anpassade dagverksamheter.

Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden beslutar enligt förslaget.

Föredragningslista till socialnämndens arbetsutskott den 7 november

Kontakt:

Fredrik Hansson, socialnämndens ordförande, 0920- 45 30 00

Raimo Roininen, verksamhetschef, 0920 – 45 30 00 (gällande ärendet Ej verkställda beslut enligt LSS)

Sidan uppdaterades den 20 augusti 2021