Ärenden inför kommunstyrelsens arbetsutskott

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlar på sitt kommande sammanträde den 4 november fem ärenden, bland annat nästa års obligatoriska kontrollmoment.

Kommunstyrelsen föreslås besluta att ha följande fem obligatoriska kontrollmoment för riskbedömning intern kontroll 2020. Kontrollmomenten innebär att kommunen kontrollerar och säkerställer att

• Verksamhetens statistik är könsuppdelad
  • Gällande policy och riktlinjer för ett etiskt förhållningssätt följs
  • Dataskyddsförordningen GDPR följs
  • Avtalstrohet gentemot upphandlade leverantörer
  • Återrapportering av delegationsbeslut gällande direktupphandlingar

– Förslag av kontrollmoment togs fram av en kommunövergripande grupp. Det är av stor vikt att våra interna kontroller fungerar väl och att kommunstyrelsen och nämnderna följer upp kontrollerna, säger kommunstyrelsens ordförande Lenita Ericson (S).

Bland övriga förslag

• Bifall för att avsätta 105 000 kronor i värdskapsbidrag för Sveriges offentliga inköpares årskonferens med 700-900 deltagare.
  • Avslag för ekonomiskt stöd för 65-års jubileumsbesök från Santa Lucia

Se föredragningslista