1,45 miljoner till Musikens Makt

På kultur- och fritidsnämnden idag behandlades frågan om bidrag till Musikens Makt 2020. Nämnden klubbade 1,45 miljoner kronor till festivalen för nästa år.

Föreningen Musikens Makt har ansökt om 1,8 miljoner kronor till sin festival 2020. Arbetsutskottets förslag till beslut var att 1,45 miljoner kronor ska avsättas till festivalen, samma summa föreningen fick totalt i år från Luleå kommun. Summan blev också kultur-och fritidsnämndens beslut, men Moderaterna yrkade på 1,35 miljoner och Centerpartiet reserverade sig blankt med hänvisning till att det är en för stor summa utan yrkande.

– Kultur-och fritidsnämnden är enig om att Musikens Makt är en fantastisk festival och det är tydligt med ett bifall på 1 450 000 kr även för 2020, säger Emmeli Nybom, ordförande kultur-och fritidsnämnden.

Skogsvallen blir Nyabvallen
Vidare sa även nämnden ja till namnbytet på Skogsvallen, som i framtiden kommer heta Nyabvallen efter ett sponsoravtal mellan IFK Luleå och byggföretaget Nyab.

Kontakt: Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden Luleå kommun, telefon: 072-503 33 05