Hamnfestivalen blir av 2020

Nu är det bestämt att Luleå Hamnfestival körs nästa sommar i kommunens regi. I december kommer sedan ett förslag gå upp till politiken på att lägga ut festivalen för upphandling från 2021. Detta för att gå från genomförare till möjliggörare i enlighet med evenemangsplanen.

Luleå kommuns evenemangsplan antogs av fullmäktige i måndags och med den i tanken har nu kultur-och fritidsförvaltningen beslutat att genomföra Hamnfestivalen i egen regi nästa sommar.

– Det känns fint att vi kan leverera en festival till Luleåborna 2020. Sen kommer vi gå upp med ett förslag till vår nämnd i december om att lägga ut Hamnfestivalen på upphandling till kommande år, säger Marie Wallstén, avdelningschef Evenemang och konferens Luleå kommun.

En del i evenemangsplanen är just att kommunen ska gå från genomförare av evenemang till möjliggörare.

För 2020 finns 3,2 miljoner kronor i budgeten för Hamnfestivalen.

Kontakt: Marie Wallstén, avdelningschef Evenemang och konferens Luleå kommun, 0920-45 59 01