Pressmeddelande: 400 kronor för skidspår i toppklass

I vinter börjar spåravgiften på Ormbergets längdskidsspår att gälla. Priset ligger på 400 kronor för en hel säsong, men alla under 20 år kan även i fortsättningen åka helt gratis.

Nära på varje vinterdag från klockan 04.00 pistas totalt 23 kilometer längdskidspår runt Ormberget. Av dem är 18 kilometer motionsspår och 5 kilometer elitspår.

– Vi är kända för att ha spår i toppklass på Ormberget, både motions-och elitspår. Men det är klart att det kostar. Eftersom vi inte vill sänka vår ambitionsnivå väljer vi att ta ut en spåravgift för vuxna för att täcka en liten del av driften, säger Patrick Zetterkvist, avdelningschef Idrott, motion och rekreation, Luleå kommun.

Gratis för barn och unga

Spåravgiften börjar gälla när konstsnöspåren öppnar och omfattar alla längdskidsspår på Ormberget under vintersäsongen. Vill man köpa säsongskort kostar det 400 kronor, vill man bara köpa dagskort kostar det 40 kronor.

– Men alla spår kommer fortfarande vara gratis för unga under 20 år, säger Patrick Zetterkvist.

Betala med mobilen

Spåravgiften betalas digitalt via en e-tjänst, antingen via mobil eller dator. Sen får den som köpt säsongskort vid tillfälle hämta ut en spårknapp att sätta på kläderna eller på mössan så det tydligt syns att man betalt. I början av säsongen kan spårknappen hämtas i Ormbergsstugan, sedan finns den i kassan på Pontusbadet.

För den som inte vill betala spåravgiften finns flera andra skidspår i Luleå som både är belysta och sladdas med skoter eller pistas, om än inte lika ofta som Ormbergets. Det rör sig om spåren på Bergnäset, i Råneå och på Mattisberget i Gammelstad.

Frågor och svar om spåravgiften: Se lulea.se/sparavgifter Länk till annan webbplats.
Kontakt: Patrick Zetterkvist, avdelningschef Idrott, motion och rekreation Luleå kommun. Tillgänglig från kl 12.00 den 22/10 på nummer: 0920-45 56 15