Anders Persson slutar som förvaltningschef

Anders Persson har sagt upp sig som chef för kultur- och fritidsförvaltningen vid Luleå kommun. Han har sex månaders uppsägningstid och kommer att stå till arbetsgivarens förfogande under uppsägningstiden.

– Anders har gjort ett bra jobb, men det har också funnits synpunkter på hans sätt att leda förvaltningen. Därför väljer han att säga upp sig. Nu kan vi ta nya tag på båda håll och blicka framåt, säger Anna Lindh Wikblad, tf kommundirektör.

Anders Persson anställdes i oktober 2018 som ny chef för den sammanslagna kultur- och fritidsförvaltningen.

– Jag hade högt ställda förväntningar att få arbeta i en kommun som rankas mycket högt när det gäller dessa frågor. Dessutom där medborgarnas nöjdhet med verksamheterna ligger i topp i landet. Tyvärr innebär kommunens ekonomiska förutsättningar att fokus måste ligga på effektiviseringar och besparingar kommande år. Jag vill jobba med utveckling, inte med administration och besparingar. Därför väljer jag att kliva av samtidigt som jag måste värna min personliga situation, säger Anders Persson.

– Patrik Bylin kommer att gå in som tillförordnad förvaltningschef så att vi säkrar verksamheten och kan fortsätta framåt med det nödvändiga utvecklingsarbetet. Mikael Andersson blir tf förvaltningschef för räddningstjänsten och räddningschef, säger Anna Lindh Wikblad.

Anders Persson kommer att jobba kvar under uppsägningstiden på sex månader. Hans anställning upphör den 10 april 2019. Han kommer under uppsägningstiden att stå till arbetsgivarens förfogande. Organisatoriskt placeras han i kommunstaben, direkt underställd tf kommundirektör.

Ytterligare kommentarer lämnas av Anna Lindh Wikblad, mobil 070-228 77 51.