Ärenden inför socialnämndens arbetsutskott

Den 10 oktober behandlar socialförvaltningens arbetsutskott sammanlagt fem ärenden. Bland annat ett förslag till yttrande gällande KPMGs granskning av ej verkställda beslut enligt SoL och LSS.

Granskning av ej verkställda beslut

Kommunens revisorer har uppmärksammat att det rapporteras relativt många ej verkställda beslut, enligt SoL och LSS, vilket innebär att enskilda inte får de insatser de har rätt till. KPMG, som därför fått uppdraget att översiktligt granska verksamheten, rekommenderar socialnämnden att bland annat förbättra planering, redovisning och uppföljning av ej verkställda beslut och att en bostadsförsörjningsplan tas fram för socialtjänstens verksamhetsområde.

– Vi kommer att ta fram en bostadsförsörjningsplan för 2019–2022 och presentera den i socialnämnden nu under hösten, säger Raimo Roininen, verksamhetschef på socialförvaltningen.

Socialförvaltningen, som lämnar förslag till yttrande över granskningen, håller delvis med i KPMGs bedömningar och lämnar förslag på åtgärder. Granskningen visar också att det pågår ett förbättringsarbete som gett resultat, bland annat har fler boendeplatser skapats genom omfördelning och nybyggnation.

– Redan i vinter öppnar vi fler platser och kortar därmed ned bostadskön ytterligare, säger Raimo Roininen.

Uppföljning av tillsyn

Socialförvaltningen har arbetat målmedvetet för att rätta till de brister som IVO, under 2018, identifierade i sin tillsyn av socialnämndens barn- och ungasektion (BUS). Inför IVOs uppföljning lämnas ett förslag till yttrande över hur nämnden har arbetat med det.

Medel till förstärkning av äldreomsorgen

Socialförvaltningen föreslår att 3 696 304 kr rekvireras enligt den fördelning socialstyrelsen angett för Luleå kommun 2019. Socialförvaltningen föreslår vidare att pengarna används inom hemtjänsten och hälso- och sjukvården där behovet är stort.

Riktlinjer för insatsen boendestöd

Socialförvaltningen har tagit fram riktlinjer för handläggning av insatser när det gäller boendestöd för personer med psykisk, neuropsykiatrisk eller intellektuell funktionsnedsättning. Syftet är att tydliggöra insatser, kriterier, innehåll och målgrupp samt se till att biståndsbeslut fattas rättssäkert och enligt samma eller liknande bedömningsgrunder.

Revidering av delegationsordning

Det nya samsjuklighetsboendet Bergbo kommer förutom särskilda boendeplatser också att ha tillfälliga boendeplatser. Socialförvaltningen föreslår att enhetschef får rätt att bevilja bistånd i form av tillfälligt boende på Bergbo.

Föredragningslista till socialnämndens arbetsutskott den 10 oktober

Kontakt:

Bodil Wennerbrandt Sevastik, socialnämndens 1:e vice ordförande, 0920- 45 30 00

Raimo Roininen, verksamhetschef, 0920 – 45 30 00 (gällande ärendet Granskning av ej verkställda beslut)

Sidan uppdaterades den 20 augusti 2021