Ja till LAB och indexreglering av taxor och avgifter

En enad kultur-och fritidsnämnd sa i dag ja till Konstfrämjandets ansökan att genomföra Luleå Art Biennal, LAB, 2020. Även indexreglering av taxor och avgifter fick ja av nämnden.

Ansökan från Konstfrämjandet på 500 000 kronor ska gå till researcharbete, etablering av samarbete och planering av utställningsverksamhet. 2018 års biennal uppmärksammades både nationellt och internationellt och nu har alltså Konstfrämjandet fått ja till att sätta igång arbetet för nästa års konstfestival.

Undvika chockhöjningar

Vidare sa kultur-och fritidsnämnden ja till indexreglering av kultur-och fritidsförvaltningens taxor och avgifter. Regleringen innebär att man ser över avgifter för exempelvis badhus och anläggningar varje år enligt ett index från Sveriges kommuner och landsting. Då undviker man större höjningar med många års mellanrum.

Frågan om indexreglering av taxorna ska nu gå till kommunfullmäktige för slutgiltigt beslut.

Nämnden klubbade även ja till bygdemedel för upprustning av väderkvarnen på Junkön. Det är Junköns samfällighetsförening som sökt pengar från Länsstyrelsen och nämnden rekommenderar alltså länsstyrelsen att bevilja föreningens ansökan på 283 800 kronor.

Kontakt: Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden Luleå kommun, 072-503 33 05