Dags för Luleå kommuns välkomstmiddag

Som en del i Luleå kommuns mottagande av nya studenter och rekryter arrangeras på måndag 30 september den årliga välkomstmiddagen på Kulturens hus.

För att välkomna nya studenter till Luleå och ge dem en inblick i vad Luleå har att erbjuda arrangerar kommunen olika aktiviteter och deltar i evenemang på Luleå tekniska universitet. Bland annat genomför kommunen en folkbokföringskampanj där förstaårsstudenter som är eller blir folkbokförda i Luleå erbjuds gratis busskort. Kampanjen syftar till att öka antalet Luleåbor samt underlätta för nya studenter att upptäcka mer av Luleå. Varje folkbokförd person ger kommunen 50 000 kronor per år i statsbidrag.

Välkomstmiddagen arrangeras nu för trettonde året i rad av Luleå kommun. Inbjudna är nya studenter vid Luleå tekniska universitet, läkarstudenter från Region Norrbotten samt rekryter från F21.

Gästerna välkomnas av kommunfullmäktiges ordförande Nihad Zara i stora salen och bjuds därefter på en middag i form av en norrbottnisk tacobuffé. På plats finns även elitidrottslagen (Luleå Basket, BC Luleå och Luleå Hockey) samt Kulturens hus och Norrbottensteatern med olika erbjudanden till ungdomarna.

Ungefär 600 personer har anmält sig och Luleå kommuns kostnad för välkomstmiddagen uppgår till 152 432 kronor.

Media hälsas välkomna att mingla med de nya studenterna och ta del av programmet i Stora salen.

Dag och tid: måndag 30 september, med start klockan 17.00 i Stora salen
Plats: Kulturens hus