Johannes Lindh är Luleås ny ateljéstipendiat.

Johannes Lindh är Luleå kommuns nya ateljéstipendiat

Johannes Lindh från Jönköping har aldrig satt sin fot i Luleå förut. Men nu är han här som Luleå kommuns nya ateljéstipendiat.

– Att skapa är för mig ett sätt att kommunicera med mig själv och omvärlden, säger Johannes Lindh, som under ett år framöver kommer att vara verksam i en egen ateljé på Kronan-området i Luleå. Där ska han i ett fruktsamt konstutbyte utveckla både sitt eget och Luleåkonstnärernas skapande.

Luleå kommuns ateljéstipendium instiftades 2003 för avgångselever vid konsthögskolorna i Norden som efter studierna vill prova på att flytta till Luleå för att arbeta som konstnärer. Elever som gått konstlinjen vid Sunderby folkhögskola har också möjlighet att söka stipendiet.

För fem år sedan påbörjade Johannes Lindh sin konstnärliga bana på Leksands folkhögskola. Därefter studerade han medium- och materialbaserad konst vid Konsthögskolan i Oslo.

Johannes Lindh arbetar ofta med objekt och skulptur som kombinerar material som kan anses vara varandras motsatser, så som till exempel drivved, plast och metall. I sitt skapande utgår han från traditionellt hantverk. Men det betyder inte att han är bunden av traditionella konventioner som kan finnas inom hantverksvärlden.
– Tvärtom så är jag nyfiken på vad som händer när traditionellt hantverk fråntas sitt ursprungliga syfte och används på nya sätt i olika materialkombinationer. När hantverket används som ett nytt uttryck snarare än som funktion eller både och.

Som stipendiat får Johannes Lindh hyresfritt nyttja ateljén på Kronan och vara verksam i Konstnärernas Kollektivverkstad. Stipendiattiden kommer dessutom att avslutas med en utställning i Konsthallen på Kulturens hus. Stipendiaten utses av Konsthallens konstnärliga ledare och denna omgång kom totalt 12 ansökningar in.

Hans Sundvall, konstnärlig ledare, Konsthallen i Luleå, telefon 0920-45 40 79