Årets Erik Lindegrenpris till Jila Mossaed

För sin förnyande röst och ett smärtsamt sårigt såväl som ömsint vackert språk får poeten Jila Mossaed årets Erik Lindegrenpris av Luleå kommun. Priset på 200 000 kronor är ett av Sveriges största lyrikpriser och delas ut under konst-och litteraturbiennalen Bok och Bild i oktober.

Den iransk-persiska författaren och poeten samt tillika Svenska Akademien-ledamoten Jila Mossaed får årets pris med motiveringen:

”För att hon med exilens dubbelt vacklande språktillhörighet lyckas förena persiska och svenska erfarenheter i ett smärtsamt sårigt såväl som ömsint vackert språk och blivit en angelägen och förnyande röst i den svenska poesin.”

Genombrott vid 17-års ålder

Jila Mossaed är född i Teheran 1948 och fick sitt genombrott när hon som sjuttonåring fick flera dikter publicerade i den ansedda litteraturtidskriften Khoshe. 1986 flydde hon till Sverige och har här fortsatt att ge ut både poesi och romaner på persiska och svenska. Romanen Īshtār och diktsamlingen Vad jag saknades här är två exempel på hennes verk.

Sedan 2018 sitter hon också på stol nummer 15 i Svenska Akademien.

Erik Lindegrenpriset på 200 000 kronor ges ut av Luleå kommuns kultur-och fritidsnämnd vartannat år. En jury bestående av flera ledande litteraturkännare ansvarar för att utse vinnaren. Själva överlämnandet av priset sker den 26 oktober under konst-och litteraturfestivalen Bok & Bild.

Kontakt:
Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden, Luleå kommun, 072-503 33 05

Sidan uppdaterades den 7 oktober 2021