Historiska tapeter på tapeten

Schabloner, stänkmålning, gamla tidningar eller handtryckta tapeter. Sätten att dekorera sina väggar har varierat genom århundradena och på årets kulturarvsdag i Gammelstad är just historiska tapeter i fokus. Media är varmt välkomna!

Vad: Kulturarvsdagen 2019 – Tema Historiska tapeter
När: Söndag 8 september kl 10.00-16.30
Var: Friluftsmuseet Hägnan samt Petrigården Gammelstad

I år är det extra fokus på barnen, som får en helt egen kulturarvsdag mellan klockan 10-12.

– Då får alla barn följa med på en spännande upptäcktsfärd i Hägnans hus där vi spanar på stänkmålning, schabloner, hur man tapetserade med gamla tidningar och liknande, säger Ann-Louise Lång, antikvarie friluftsmuseet Hägnan.

Som avslutning på barnens del av dagen får de själva testa schablonmålning.

Tapetexperter till Gammelstad

För den lite mer vuxna publiken kommer två av Sveriges främsta tapetexperter till Petrigården; Ingela Broström, byggnadsantikvarie och medförfattare till Tapetboken samt Mats Qvarfordt, ägare av hantverksföretaget Handtryckta tapeter som trycker tapeter till allt från torp till kungliga slott.

Föreläsningarna sker mellan klockan 14.00-16.30.

Alla aktiviteter är gratis under dagen, men till föreläsningarna krävs föranmälan.

Kontakt:
Ann-Louise Lång, antikvarie friluftsmuseet Hägnan, 0920-45 46 22

Arr: Friluftsmuseet Hägnan, Norrbottens museum, svenska Byggnadsvårdsföreningen, Norrbottens läns hemslöjdskonsulenter, region Norrbotten, Nederluleå kyrkstugeförening, Länsstyrelsen Norrbotten, region Norrbotten