Kampanj för dusch innan utepoolen

”Nyduschad, uppiffad och solkräm på? Toppen, men tänk på att ändå duscha innan du hoppar i våra utebad i sommar!” Det är uppmaningen Luleå kommun nu går ut med i en kampanj för att förbättra badvattnet i Aronsbadet och Råneåpoolen.

Deo, hårprodukter och smink ställer till det för reningen i poolerna och då måste mer klor tillsättas för att få vattnet rent. Under förra årets varma sommar, med massor av badgäster, blev trycket så hårt på Aronsbadets reningssystem att poolen tvingades stänga tillfälligt för att hinna rena vattnet.

En orsak är att många inte vet hur viktigt det är att duscha innan bad, fast man är nyduschad.

– Duscha innan bad gäller även för utepooler. Det är inte främst smuts som ställer till det, utan deodorant, smink, hårspray och liknande, säger Johan Nilsson, arbetsledare badverksamheten Luleå kommun.

Kloret kvar ovanför vattenytan

Om mer klor används drabbar det alla som badar, i form av svidiga ögon och hud samt irriterade luftvägar. Den lite stickande lukten från en simbassäng beror på klor som gjort sitt jobb och blivit till bundet klor. Den gasen ligger kvar just ovanför vattenytan.

– Ett enkelt test för att se om du tvättat dig tillräckligt innan badet är att du luktar på din hud och ditt hår när du klivit upp. Luktar du mycket klor så är det för att kloret jobbat mer på dig, säger Johan Nilsson.

Aronsbadet och Råneåpoolen öppnar den 15 juni och kampanjen för att få alla badgäster att tvätta sig innan bad kommer pågå hela sommaren.

Kontakt:
Johan Nilsson, arbetsledare badverksamheten Luleå kommun, 0920-45 53 21