Pressinbjudan: Förhandsvisning av Möten mellan olika folk - Det mångkulturella världsarvet i Gammelstad

Välkomna på en förhandstitt av boken som vänder upp och ner på våra föreställningar om kyrkstaden som ett homogent svenskt kulturarv. På uppdrag av Luleå kommun har professor Lars Elenius djupdykt i Gammelstads mer okända historia.

Vad: Pressvisning av boken Möten mellan olika folk - den mångkulturella kyrkstaden i Gammelstad
När: Tisdag den 4 juni klockan 10.00
Var: Visningsstugan i Gammelstads kyrkstad. Kyrkstuga 253-254, Framlänningsvägen.

– Vi har stort ansvar över vilka delar av historien vi väljer att berätta om. För två år sedan ställde vi oss frågan ”varför står det så lite om minoriteter i allt som är skrivet om kyrkstaden?”, säger Ann Lindblom Berg, chef på friluftsmuseet Hägnan och Visitor Centre.

Frågan drog igång ett projekt med historieprofessor Lars Elenius och resultatet är fyra böcker, varav den första släpps på nationaldagen. I den kan man läsa hur mångkulturell Luleå socken faktiskt varit och får möta flera intressanta livsöden.

– Mest gripande är nog det rättsfall som berör en samisk kvinna som mördades i Rutvikssund i slutet av 1600-talet. Hennes två barn lämnades att svälta ihjäl i den koja i skogen där de bodde, säger Lars Elenius, historieprofessor Luleå tekniska universitet.

Ytterligare tre böcker på g

De övriga böckerna släpps under 2019-2020 och har följande teman: Kyrkans och kyrkstugornas sociala arkitektur, Landhöjningen, landskapet och den omgivande vegetationen samt Hur man klädde sig till kyrkobesöket.

Tanken är att genom utvecklade guidningar och försäljning av böckerna ge besökare i Gammelstads kyrkstad ny kunskap och synliggöra historier som inte berättats förut. Böckerna kommer säljas på Gammelstad Visitor Centre och friluftsmuseet Hägnan.

Projektet finansieras av Luleå kommun, Länsstyrelsen Norrbotten, Region Norrbotten och Riksantikvarieämbetet.

Kontakt: Ann Lindblom Berg, chef friluftsmuseet Hägnan och Visitor Centre, 070-299 67 97