Första bostäderna i Kronandalen börjar nu byggas

Nästa vecka startar Heimstaden bygget av 80 hyreslägenheter i kvarteret Bärmesen i Kronandalen. Välkommen att vara med på första spadtaget!

Datum och tid: Måndag 6 maj klockan 11.30

Plats: Kronandalen. Med bil, använd infarten via Bensbyvägen och Återvinningscentralen. Med cykel eller buss kan man komma via Bensbyvägen eller Kronbacksvägen.

Medverkande: Luleås kommunalråd, stadsbyggnadsnämndens ordförande och Heimstadens representanter.

Heimstaden ska bygga allt från vindslägenheter med studiokänsla till lägenheter med inglasad balkong eller uteplats. Hyresrätterna är inflyttningsklara i december 2020.

Kvarteret Bärmesen där Heimstaden nu ska bygga ingår i Kronandalens etapp 1. Ytterligare fem byggaktörer har markanvisning i etapp 1 och två byggaktörer i etapp 2. I Kronandalen har skola och idrottshall färdigställts, bygget av ett vård- och omsorgsboende pågår och utformningen av stadsdelscentrum planeras.

Kronandalen blir centrum i Kronan och binder ihop de redan befintliga områdena Lulsundsberget, Honnörsbacken, Kronanhöjden, Östra Kronan, Kronanbacken och Kulturbyn.

Kontaktpersoner:
Daniel Rova, projektledare Kronan, 0920-45 37 04, daniel.rova@lulea.se
Emma Hurtig, bitr. projektledare Kronan, 070-368 11 33, emma.hurtig@lulea.se
Sofia Lampa, marknadskommunikation, 070-251 19 44, sofia.lampa@lulea.se

Bild: Arkitektskiss från Heimstaden.