Förslag till lösning presenterad för kulturföreningen Ebeneser

Kulturföreningen Ebeneser kan få verksamhetsbidrag från Luleå kommun för första halvåret 2019, om ett tillfälligt samverkansavtal skrivs. Under tiden ska kommunen utreda om föreningens önskan att hålla konferenser överensstämmer med kommunallagen och om verksamheten måste upphandlas.

I går bjöd kommunen in kulturföreningen Ebeneser med medlemsföreningar till ett dialogmöte.

- Vi är stolta över att ha Ebeneser som en central kulturell mötesplats i Luleå och det var roligt att se uppslutningen till mötet. Vi redde ut en del missförstånd och kom fram till att vi tillsammans nu ska förbättra våra dialoger för att nå en gemensam lösning, säger Anders Persson, chef för kultur-och fritidsförvaltningen.

Utredas juridiskt
Det tidigare samverkansavtalet sas upp av föreningen 2018. Steg ett är nu att föreningen undertecknar ett tillfälligt samverkansavtal med kommunen på sex månader, vilket ger föreningen möjlighet att få verksamhetsstöd för halva 2019.

- Under tiden ska vi utreda om föreningens önskan att bedriva sidoverksamhet som konferenser är förenligt med kommunallagen då det är skattemedel vi hanterar, säger Anders Persson och fortsätter:

- Vi ska också se om verksamheten måste upphandlas enligt lagen om offentlig upphandling. Det kan gå fortare än 6 månader men vi vill hinna göra en ordentlig undersökning.

- Faran om det här inte håller juridiskt är att verksamheten på Ebeneser kan ifrågasättas av näringslivet. I värsta fall kan det leda till vite och att verksamheten måste stängas, vilket vi absolut inte vill riskera, säger Anders Persson.

2,5 miljoner per år till Ebeneser
Kulturcentrum Ebeneser är kommunens verksamhet och drivs av kulturföreningen Ebeneser. Kommunen står för hyran av lokalen på 1,4 miljoner, avskrivningar på 550 000 kronor samt ger verksamhetsstöd till föreningen på årsbasis. För 2018 handlade det om 450 000 kronor. Till det gick Region Norrbotten in med 150 000 kronor till Ebeneser.

Utöver det har kommunen lagt totalt 3,4 miljoner på investeringar i fastigheten, som ljus och ljud, inredning, belysning och larm.

Anders Persson, chef kultur-och fritidsförvaltningen, 070-671 78 73