Pressinbjudan: Internationell babysång startskottet för Föräldralediga kulturvänner

Med babyrejv, konstworkshop för de yngsta och internationell babysång drar en ny mötesplats för föräldralediga igång på onsdag. I centrum står kulturen och mötet mellan människor från alla nationaliteter.

Vad: Föräldralediga kulturvänner
När: Onsdag 19 december kl 10.00-11.00
Var: Lilla salen, Kulturens hus
Medverkande: Projektägare Marie Wallstén/Luleå kommun, projektledare Aron Tideström/Sensus samt barn och föräldrar

Bakom projektet Föräldralediga kulturvänner står kulturförvaltningen i Luleå kommun.

- Luleå har ett fåtal kulturbaserade mötesplatser för föräldralediga och majoriteten som besöker dem är redan etablerade svenskar, säger Marie Wallstén, initiativtagare till projektet.

Tack vare pengar från Länsstyrelsen, och i samarbetet med studieförbundet Sensus, har nu den nya mötesplatsen blivit verklighet.

Ingång till samhället
Från onsdag och fram till maj har Luleås föräldralediga chans att uppleva babyrejv, konstworkshop för bäbisar, pyssel och brödbak på Hägnan, dansföreställning för barn och så klart babysång.

- Närmare en fjärdedel av utrikesfödda kvinnor mellan 20-64 år står utanför arbetsmarknaden idag. Längre perioder av föräldraledighet är en faktor som kan försena deras etablering i samhället enligt regeringen, säger Marie Wallstén och fortsätter:

- Vi vill med kulturens hjälp skapa förutsättningar för integration mellan gamla och nya svenskar, med fokus på nyanlända eller asylsökande kvinnor med små barn.

Tanken är att man vid träffarna får chans till utökat kontaktnät och språkinlärning som kan ge en lättare ingång i samhället.

Klicka här för hela programbladet Pdf, 1.6 MB.

Kontakt:
Marie Wallstén, chef konsert och kongress Luleå kommun, 0920-45 59 01