Öppet Forum – Nya Stadsparken i Luleå

Luleå stad fyller 400 år 2021 och det ska firas! Den största presenten till Luleåborna blir en ny, upprustad stadspark. Forumet öppnas av kommunalråd Niklas Nordström och blir därmed startskottet för det förberedande arbetet inför firandet av Luleå 400 år.

PRESSINBJUDAN

Kulturens Hus, vån 1, konferensrum Olga Bard
tisdag 18 december 11.00-18.00
12.00 Kommunalråd Niklas Nordström öppnar forumet

- Vi finns på plats mellan 11.00 till 18.00 och hoppas få ta del av Luleåbornas tankar om hur de vill att det ska vara i Stadsparken, säger projektledaren och landskapsarkitekten Viktor Wäppling.

Projektgruppen, med deltagare från olika förvaltningar på Luleå kommun, finns på plats på Kulturens Hus under dagen. Alla som är intresserade av Luleås allmänna platser och hur de ska användas är välkommen att komma förbi och dela med sig av sina tankar och idéer. Det är Drop-In hela dagen!

På plats visas nya ritningar och förslag på hur nya Stadsparken kan utformas. Projektet har även fyllt upp med kreativt material så att besökarna kan skapa sina egna collage av material, till exempel bilder, texter, färger och foton, som beskriver stämningen eller känslan på platsen.

- Vi försöker finna Luleås själ, vad eller vem är Luleå? Vad har format staden och Luleåborna? Kan det finnas bra låttexter, bra strofer i litteraturen eller bevingade ord vi kan plocka upp och jobba vidare med, funderar projektgruppen och Johan Eriksson, sektionschef, Landskap och Trafik inom Stadsbyggnadsförvaltningen, som har fått i uppdrag att utföra arbetet med den nya parken.

Välkommen!

Kontakt: Nås via kundcenter 0920 45 30 00