Fråga, medborgare: Hur ser planen ut för året? Kommer eleverna gå hela läsåret i de tillfälliga lokalerna?
Svar, Emma Engelmark: Ja, så blir det. Det tar tid, tyvärr.
Fråga, medborgare: En eloge för att ni lyckats få till en bra lösning för vår dotter som går sjuan. Det funkar bra.
Fråga, medborgare: Hur är det tänkt att det ska lösas att ta sig till Ängsskolan i vinter?
Svar, Emma Engelmark: Vi tittar på om det är avstånd så att det gäller med buss annars får man gå eller cykla. Jag förstår att det inte är roligt. Vänd er till skolans rektor.
Fråga, medborgare: Moduler?
Svar, Emma Engelmark: Det är inte så lätt att fixa fram moduler, det ska upphandlas, just nu har vi inte något besked om det. Men blir det en förändring får ni veta det.
Fråga, medborgare: Idrotten är ett bekymmer, det finns ingen gympasal, hur ska ni lösa det i vinter?
Svar, Emma Engelmark: Det är inte så lätt att fixa fram moduler, det ska upphandlas. Jag har inget bra svar tyvärr i dag, men vänd dig till mentor eller rektor.
Fråga, medborgare: Barnen på Midskogsskolan äter lunch i klassrummen, hur ser den planen ut inför vintern?
Svar, Emma Engelmark: Det är lite så, man får lappa och laga… det är besvärligt. Fråga gärna mentorn.
Fråga, medborgare: Jag har frågat rektorn på Ängsskolan, hon har ingen aning om hur idrotten ska lösas i vintern?
Svar, Emma Engelmark: Tack, den oron förstår jag, så vi tar med oss frågan så att ni ska få besked så snart som möjligt.
Fråga, medborgare: På Haga finns det inte idrottshall eller hemkunskapslokal, ska de ha teori på hemkunskapen hela året?
Svar, Emma Engelmark: Jag vet att man har tittat på att upphandla moduler för att lösa specialsalar, jag vet inte svaret på hur det ska lösas. Det måste tas fram ett svar. Det är klart att det ska fungera.
Fråga, medborgare: Nytt grepp, förra gången hade vi något att förhålla sig till… nu vet vi inte vilka alternativ som vi ska fundera kring?
Svar, Emma Engelmark: Det förstår jag. Det är ju så att vi väljer att se över helheten. Vi vet att det finns behov av renovering. Men vi vet att det kan finnas en oro för att det ska bli en för stor skola.
Fråga, medborgare: De har en begränsad del av skolan på Midskog de får vara på, hur främjar man att barnen ska vara ute på rasten?
Svar, Emma Engelmark: Det måste jag hänvisa till rektorn.
Fråga, medborgare: Vårdnadshavare undrar varför man pratar om förskolorna? Det skapar oro? Varför ska de påverkas?
Svar, Emma Engelmark: Det är för att vi tittar på alla lokalerna för att se över helheten när det ändå ska göra någon förändring. Jag förstår att det kan skapa en oro.
Fråga, medborgare: Det finns inte samma möjligheter i praktiska ämnen. Hur kan det påverka slutbetygen?
Svar, Emma Engelmark: Jag är helt trygg med att lärarna tar in det här i sin bedömning, men ställ gärna frågan till era lärare eller rektor. Det är en oro vi ska ta med oss.
Fråga, medborgare: Är det någon risk att det inte blir en ny skola på Hertsön?
Svar, Emma Engelmark: Nej, det kommer att vara en högstadieskola på Hertsön.
Fråga, medborgare: Hur jobbar nämnden med att behålla alla underbara behöriga lärare? Jag tänker på alla som ska åka runt på de här tillfälliga arbetsplatserna.
Svar, Emma Engelmark: Bra fråga, det är ju lärarna som är skolan, utan bra lärare har vi ingen bra skola. Här vet jag att det jobbas hårt från förvaltningen för att stötta så bra man kan här, inte minst med att stötta upp med vikarier.
Fråga, medborgare: Det är positivt att vi får behålla skolan här, när kan det stå en ny skola färdig?
Svar, Emma Engelmark: Jag förstår, den här ovissheten kan vara värre än att få ett besked, men ska det upphandlas och byggas en ny skola tar det ett par år.
Fråga, medborgare: Låt Svedjeskolan vara som den är, den är lagom stor för de yngre barnen. Låt Hertsöskolan få torkskåp så slipper barnen ha blöta kläder på vintern.
Svar, Emma Engelmark: Tack, det var en bra synpunkt. Klokt.
Fråga, medborgare: Ser man över miljön eller luften i de provisoriska lokalerna?
Svar, Emma Engelmark: Det är hårda krav på lokalerna, så det tar jag för givet, men finns det funderingar så får ni ta upp det med mentor eller rektor.
Gruppsamtal
Grupp 1
Tryggheten. Det är svårt att inte veta.
Att behålla eleverna på området är viktigt.
Beskedet att högstadieskolan blir kvar är bra, men vi vill inte ha en ihopslagen skola med de yngre eleverna.
En oro att kostnaderna ska leda till beslut som ska drabba eleverna.
Grupp 2:
Hur löser vi det praktiska just nu? Vardagen ska fungera nu?
Hur ska idrott, slöjd och hemkunskap kunna fungera utan speciallokaler?
Personalen. Hur kan vi stötta för att behålla lärarna?
Hur ser vi till att eleverna får ta del av prao och annat inför gymnasiet. Och matte spets, hur kan eleverna få det nu fortsatt. Det är en paus nu.
Grupp 3:
Förutsättningarna att kunna ha praktiska ämnen, idrott, slöjd och hemkunskap. De har samma rätt att ha de ämnena.
Att kunna ha bra raster utomhus.
Kontinuitet och snabba besked om framtiden. Det behövs för tryggheten.
Grupp 4:
Tryggheten. Att ha lugn och ro i klassrummet.
Bra behöriga lärare.
Betygen ska sättas.
Svårt att få bra vikarier.
Är det verkligen renovering som är ett alternativ.
Politiken måste ha en långsiktig samsyn och att fokus ligger på att ha behöriga lärare, där är en bra lärmiljö viktig.
Grupp 5:
Alla barn ska få plats i skolan.
Behöriga lärare är viktigt. Och att få ha en skola nära hemmet.
Oro finns att det blir en storskola och vi får osynliga barn i en större skola.
På andra språk?
Mötesanteckningar på arabiska Pdf, 193.4 kB.
Önskar du dessa minnesanteckningar på ett annat språk än arabiska, anmäl det i ett mejl till: bufkommunikation@lulea.se