Invigning av multibanan på Ormberget

Den 14 juni invigs multibanan på Ormberget med fika, tal och möjlighet att testa på rullskidor, skidskytte samt cykling i pumptracken. Media är varmt välkomna att närvara (och teståka).

När: 14 juni klockan 18.00 – 19.30
Var: Vid skidstadion på Ormberget

I och med att multibanan nu är helt klar har exempelvis rullskidåkare och parasportare en trafiksäker träningsanläggning, långt från bilvägarna. 4,5 kilometer av de befintliga motionsspåren har asfalterats och en pumptrack, en bana med gupp och kurvor för exempelvis cykling, har ställts i ordning.

– Multibanan är ett stort lyft både för motionärer och mer hårdsatsande utövare i hela Luleå med omnejd. Vi är väldigt glada över att banan nu är helt klar och tror att den ska bli flitigt använd, säger Jens Kärrman, ordförande Luleå Gjutaren.

På den asfalterade ytan får man bara använda saker med hjul, som rullstol, rullskidor, cykel och inlines. På grusbädden bredvid får man gå eller springa.

– Vi vill verkligen betona detta med säkerhet och hoppas att alla följer anvisningarna. En rullskidåkare kan komma upp i över 40 kilometer i timmen. Att följa åkriktningarna och inte promenera eller springa på asfalten är en bra grundregel, säger Patrick Zetterkvist, avdelningschef för idrott och friluftsliv Luleå kommun.

Multibanan har byggts av Luleå Gjutarens IF med pengar från Luleå kommun, Allmänna arvsfonden och RF Sisu Norrbotten.

Presskontakter:

Jens Kärrman, Luleå Gjutarens IF, 070-160 47 89 och Patrick Zetterkvist, avdelningschef Idrott och friluftsliv Luleå kommun, 0920-45 56 15

Sidan uppdaterades den 9 juni 2023