Kommunala bostadsförmedlingen Bostad Luleå föreslås upphöra

Den kommunala bostadsförmedlingen Bostad Luleå startade oktober 2016 i syfte att säkra att boende fick behålla sin befintliga köplats och slippa risken med att hamna sist i en ny kö i samband med att delar av Lulebos fastighetsbestånd såldes.

- Lulebo har sagt upp avtalet från och med årsskiftet 2020/2021 och stadsbyggnadschef Helén Wiklund Wårell konstaterar att när den enda stora avtalsparten lämnar ser vi ingen annan väg än att föreslå att Bostad Luleå upphör.

- Den ursprungliga tanken var att övriga fastighetsägare skulle ansluta till den kommunala bostadsförmedlingen med sina lägenheter. Något som inte har skett, vi är den enda aktören som fullt ut gått in i Bostad Luleå, säger Kent Ögren ordförande i Lulebos styrelse och anger det som den huvudsakliga orsaken till att de valt att säga upp avtalet.

- Vi är fullt ut beredda att ta över bostadsförmedlingen och ta ansvar på samma sätt som Bostad Luleå gjort, och ingen som idag köar genom Bostad Luleå ska förlora kötid enligt Ögren.

- Ärendet kommer upp på stadsbyggnadsnämnden i augusti och Anja Johansson, ordförande i stadsbyggnadsnämnden säger att nämnden då får ta ställning till tjänstepersonernas förslag.

Frågor hänvisas till;

• Anja Johansson, ordf. stadsbyggnadsnämnden 072-229 85 99