Då öppnar kommunens utepooler

Den 29 juni öppnar Aronsbadet och Rånepoolen för säsongen, men flera anpassningar görs för att minska risken för spridning av coronaviruset. Bland annat kommer max 300 personer släppas in på områdena samtidigt.

Vanligtvis öppnar kommunens utepooler i samband med skolavslutningen. I år ser det annorlunda ut på grund av coronaviruset.

– Vi har skjutit upp öppningen i två veckor för att hinna anpassa baden efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger Veronica Bergsten, enhetschef Luleå kommuns bad.

Begränsning och Facebookuppdateringar

Anpassningarna består av att:

• Max 300 personer åt gången släpps in på badområdet. Gäller både Arons och Råneå.
  • Facebooksidor startas för Aronsbadet och Rånepoolen. Där uppdateras när respektive bad håller på att bli fullt så att badgäster inte behöver köa i onödan. Man kan även ringa till baden för att kolla läget.
  • Gäster uppmanas med skyltning hålla avstånd i köer och omklädningsrum. Däremot har gästerna själva ett ansvar att respektera myndigheternas riktlinjer.
  • Enbart en person åt gången tillåts vid starten på vattenrutschbanorna, övriga köar nedanför. Om kösystemet inte sköts kan det bli aktuellt att stänga vattenrutschkanorna helt.
  • Utökade städrutiner på ytor som handtag och liknande.

– En fin sommardag kan vi normalt ha mellan 1 500-2 000 gäster. Nu begränsar vi besöksantalet kraftigt och hoppas på förståelse från badsugna Luleåbor, säger Veronica Bergsten och fortsätter:

– Vi gör det vi kan men mycket ligger också på individen att tänka på avståndet och följa myndigheternas rekommendationer. Vi måste jobba tillsammans helt enkelt.

Bakom beslutet

Beslutet att öppna baden baseras på Folkhälsomyndighetens råd för att minska smittspridningen vid badplatser. I dessa står att smitta genom badvattnet bedöms som osannolik, samt att simhallar och bassänger inte omfattas av begränsningen på 50 personer. Däremot gäller fortfarande de allmänna råden om allas ansvar att förhindra smitta.

Om myndigheterna kommer med nya riktlinjer anpassas även kommunens utepooler efter dessa.

Kontakt: Veronica Bergsten, enhetschef Luleå kommuns bad, 0920-45 54 84

Sidan uppdaterades den 7 oktober 2021