Unga i Luleå vill göra skillnad för klimatet

Vilka val kan du göra i vardagen för att leva mer klimatsmart? Den frågan ställer sig tre ungdomar i Luleå. För att det ska vara lätt att välja rätt och klimatsmart har de startat upp projektet kLÅ- där de vill lyfta och tillvarata engagemanget i frågan hos luleåborna.

Projekt går ut på att underlätta för Luleåbor, men också andra, att göra fler klimatsmarta val i vardagen.

- Idag är det inte alltid så lätt att förstå hur man som enskild individ kan hjälpa till, samtidigt som det också är svårt att förstå klimatförändringarna i sig! Vi vill ge människor möjligheten att på ett enkelt sätt förstå klimatförändringarna och vilken skillnad du själv kan göra, säger Amanda, en av initiativtagarna.

De som mejslat ut grunderna och startat upp projektet är Amanda Lundbäck, Ebba Svonni och Sebastian Olsson, med stöd av Luleå kommuns projektledare för Hållbart resande, Helena Lindvall.

En lösning har blivit att startat upp hemsidan www.klimatsmartlulea.com Länk till annan webbplats.

-Utöver hemsidan har vi även startat upp sidor på sociala medier, vi finns på både Facebook och Instagram. Nu söker vi fler unga som vill engagera sig tillsammans med oss, säger Ebba.

På hemsidan finns en guide där vem som önskar kan bidra med texter, filmer och inspiration till en mer klimatsmart vardag.

-Det är ungdomar vi i första hand vänder oss till, men alla är självklart välkomna! Vi lär oss fortfarande och i projektet kan vi ordna utbildningar. Det enda som behövs är intresset och engagemanget, fortsätter Sebastian

Vår generation är uppvuxen med en oro inför framtiden på grund av klimatförändringarna. Världen måste vända trenden och Luleå är inget undantag - vi kan inte förvänta oss att andra ska ta tag i problemet utan det måste vi göra tillsammans säger Ebba avslutningsvis

Projektet stöds av Luleå kommun och Naturskyddsföreningen är samverkanspartner

Vill ni veta mera?