
Kultur i skolan - Lotteri eller garanti?
En nationell konferens den 1-2 oktober 2025 i Luleå.
Program för konferensen 2025
Är du nyfiken på hur dagarna för konferensen kommer se ut? Här kan du läsa om alla programpunkter!
Anmäl dig till konferensen
Konferensen pågår 1 oktober kl. 12.00–17.30 och 2 oktober 08.30–13.00 i Kulturens hus, Luleå.
Lunch och fika ingår under båda dagarna.
Deltagaravgift: 400 kr ex moms
ANMÄL DIG HÄR Länk till annan webbplats.
Stärk ditt nätverk under Kultur i skolan – Lotteri eller garanti? – Vi har förlängt anmälningstiden till 14 september, begränsat antal platser!
onsdag 1 oktober
Kl. 11.45-13.00 | Lunch
Välkommen till Kulturens hus i Luleå! Alla konferensdeltagare serveras lunch på plan 4 från kl. 11.45.
Kl. 13.00-15.00 | Pass 1 i Lilla salen
Luleå kommuns kommunalråd Evelina Rydeker och barn- och utbildningsnämndens ordförande Maritha Meetzh hälsar alla välkomna tillsammans med Johannes Sundelin, Regionala utvecklingsnämndens ordförande.
Moderator Parisa Amiri inleder konferensen – vad gör vi här?
Barnens rätt till kultur och konst
Hur kan kultur, konst och skola samspela? Varför är barnkultur viktig? Vad säger vuxenvärlden - och vad tycker barnen? En föreläsning utifrån Barnkonventionen om hur barns rätt till kultur och konst förändrats över tid och vilka trender och tendenser som vi kan se idag. Föreläsningen hålls av Karin Helander, professor i teatervetenskap och lärare vid Stockholms universitet.
Varför är kultur i förskolan och skolan viktigt?
Under detta panelsamtal diskuterar vi olika aspekter kring betydelsen av kultur i förskola och skola. Varför ska vi ha kultur i skolan; För barn och ungas hälsa? För måluppfyllelse i skolan? För att det är barnens rätt? Eller för kulturens egen skull? Och, vad innebär det att ha en helhetssyn på skola och kultur?
Medverkande: Karin Helander, professor i teatervetenskap och lärare vid Stockholms universitet, Magnus Selberg, VD för fristående grundskolan Nya läroverket, Ulrika Almqvist, förskoleutvecklare i Luleå kommun, Lisen Snäll, bildlärare och kulturombud på Kråkbergsskolan och nystartade Resursskolan i Luleå kommun och Lillemor Östman, utvecklingsledare med fokus på hälsa och lärande, Luleå gymnasieskola.
De stora frågorna som uppstår vid arbete för likvärdig tillgång till kultur i skolan
Under detta panelsamtal diskuterar vi några av de utmaningar som arbetet för likvärdig tillgång till kultur i förskolan och skolan innebär. Likvärdighet - behövs tvång då? Samarbete mellan skola och kultur – hur går vi till väga? Utmaningen med att transportera barn och elever; är det egentligen bussbolagen som tjänar mest på en kommunal kulturgaranti?
Medverkande: Torgny Sandgren, generalsekreterare för Kulturskolerådet, Pia Swärdh, rektor Helsingborgs stad, Hilda Knafve, avdelningschef för Kulturutveckling i Helsingborgs stad, Elenor Noble, chef för kulturenheten Sandvikens kommun, Maria Brusman, kulturstrateg Region Östergötland, Malin Grimfeldt, kulturpedagog Avesta kommun, Victoria Alarik, danskonsulent och samordnare för KuBo Göteborgs Stad, Susanne Frick, kultursekreterare Uppsala kommun, Michaela Knutsen, Partille kommun, Hanna Reidmar, kultursamordnare Lidköpings kommun och Maria Wilhelmsson, kulturskolechef Mölndals stad.
Kl. 15.00-15.30 | Fika
Fika serveras på plan 5 till alla konferensdeltagare.
Kl. 15.30-17.30 | Pass 2 i Lilla salen
Livelitteratur - en uppdaterad verktygslåda för att vända läskrisen
Digitalt vykort från Sveriges Läsambassadör Agnes Török om evidens, exempel och konkreta steg för att arbeta läsfrämjande med livelitteratur som medel i förskolan och skolan.
Hela kedjan; från lärarutbildningar och läroplaner till det enskilda barnets rätt till kultur
Det enskilda barnets rätt till kultur påverkas av oss vuxna. Läroplaner och vad en lärarstudent får med sig i utbildningen spelar in på om barnet får uppleva professionella kulturupplevelser, estetiska läroprocesser och eget skapande. Vad behövs inom denna kedja för att stärka barns rätt till kultur?
Medverkande: Pernilla Sundström, chef på Skolverkets läroplansavdelning, för- och grundskoleenheten, Cecilia Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik vid Luleå tekniska universitet samt verksamhetschef för stiftelsen Institutet Dans i skolan, Anna Widén, biträdande prefekt och lektor i ämnesdidaktik i bildämnet vid Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen vid Umeå universitet och Jon Jakobs, rektor för två F-6-skolor i Luleå kommun.
Kulturkånken – från inspiration till verklighet
Hur kan Sverige gå från en ojämlik tillgång till kultur i skolan till en trygg, likvärdig garanti för alla barn? I denna föreläsning presenterar ASSITEJ Sverige Kulturkånken – ett konkret förslag på en svensk kulturell skolsäck. Modellen är inspirerad av Norges framgångsrika Den kulturelle skolesekken, men anpassad till svenska behov, strukturer och förutsättningar.
Genom exempel från fältet, insikter ur rapporterna Spelar mindre roll och Kom scenkonst, samt artiklarna i serien Om Norge kan…, ges en tydlig bild av hur en nationell kulturgaranti skulle kunna se ut i praktiken – som en rättighet, inte ett lotteri.
Föreläsningen avslutas med idéer om hur en svensk pilotmodell skulle kunna prövas. Efter föreläsningen sker ett panelsamtal för att diskutera idén Kulturkånken, dess för- och nackdelar. Är den möjlig?
Föreläsare: Niclas Malmcrona och Zara Zimmerman, ASSITEJ Sverige
Medverkande i panelsamtalet tillsammans med föreläsarna: Veronica Lamppa Lönnbro, enhetschef på Kulturrådet med ansvar för regionala och kommunala bidrag, Pernilla Sundström, chef på Skolverkets läroplansavdelning, för- och grundskoleenheten, Louice Stridsman, skolchef för grundskolans verksamhet i Luleå kommun, Marie Haglund, verksamhetsledare Riksteatern Jämtland Härjedalen och Marie Wårell, verksamhetschef och konstnärlig ledare för Dansinitiativet.
torsdag 2 oktober
Kl. 08.30-09.05 | Pass 1 i Lilla salen
Moderator Parisa Amiri sammanfattar gårdagen, reflekterar och blickar framåt.
Hur kan vi jobba med breddad finansiering för kultur i förskolan och skolan?
Just nu pratas det mycket om en breddad finansiering och ökad sponsring från näringslivet. Hur skulle en sådan satsning kunna se ut riktad till kultur i förskolan och skolan? Här får du exempel på varför en företagare kan se ett värde i att bidra med finansiella medel till kultur för barn och unga och vad företaget kan tänkas begära i gengäld. Samtalet kommer också handla om den komplexa frågan kring sponsring.
Medverkande: Magnus Pekkari, VD Snells entreprenad AB och Hanna Isaksson, Luleå kommun.
Kl. 09.15-10.00 | Parallella aktiviteter - välj en av sju
Aktiviteterna sker i olika rum runtom i Kulturens hus. Var vilken aktivitet sker får du veta på plats under konferensen.
Från rättighet till verklighet – ungas inflytande över kultur
Att utöva och uppleva kultur är en rättighet för barn och unga framgår i barnkonventionens artikel 31. Men vore det inte allra bäst om barn och unga själva fick välja vilken kultur de vill se och ta del av? Är det ens möjligt? Vad skulle det betyda för kulturen? Hur skulle det kunna se ut i förskolan och skolan?
Hör elevombud berätta om hur de är med och påverkar den kultur de tar del av under skoltid. Hur är vuxnas syn på makt och hur kan vi omfördela makten? Organisationen Youth up North berättar mer och redogör för ungas syn på saken.
Samtalet leds av SKRs barnrättsstrateger Marie Lundin Karphammar och Sylvia Carlsdotter.
Medverkande: Elvira Norgren och Ella von Krusenstierna, elevkulturombud från Avesta kommun, Malin Grimfeldt, kulturpedagog Avesta kommun och Linda Tjälldén, Youth Up North
Förskolans reviderade läroplan – äntligen genombrott för dans i förskola och lärarutbildning
Nu när Förskolans läroplan, LpFö 18, har reviderats ska fysisk aktivitet dagligen ingå och lek, rörelse, berättande och högläsning ska vara centrala i förskolans vardag och vi ser ett växande intresse för dans i förskolan. Seminariet bjuder på praktik och teori när dansens betydelse för barns och elevers utveckling, lärande, eget skapande och välmående synliggörs.
Initiativ till särskilda satsningar för Dans i förskolan presenteras: Pilotprojekt, dans inom förskollärarutbildningar och t.ex. högskolutbildning /uppdragsutbildning i danspedagogik som erbjuds till förskolepedagoger i Norrbottens 14 kommuner. Strategier för att öka intresset och ansvarstagandet för dans i förskola, skola och lärarutbildningar lyfts fram.
Mingel i Konsthallen
För att skapa långsiktiga och hållbara strukturer för likvärdig tillgång av kultur inom förskola och skola behöver vi ses och samtala, vända och vrida på utmaningar och lära av varandra. Här får du möjlighet att träffa andra och på ett organiserat sätt diskutera kring frågor som du har för att potentiellt hitta lösningar och komma vidare. Aktiviteten leds av Anna Berg.
Scenkonst för anpassad skola – hur fyller vi kompetensluckorna?
Scen:se och Uppsala kommun bjuder in till ett samtal där olika perspektiv möts kring scenkonstens roll i anpassad skola. Utifrån sina olika roller, som konstnärliga aktör, arrangör och skola, delger de erfarenheter, insikter och utmaningar.
Var finns kompetensluckorna, och hur kan vi tillsammans arbeta för att fylla dem? Vad innebär tillgänglighet i praktiken? Vilka behov uttrycks av skola, arrangör och scenkonstnär?
Samtalet lyfter fram konkreta exempel, reflektioner och möjliga vägar framåt. Fokus ligger på utmaningar, men framför allt möjligheten att bygga broar mellan konst och skola. På så sätt kan meningsfulla och inkluderande scenkonstupplevelser erbjudas för alla elever.
Medverkande: Susanne Frick, kultursekreterare Uppsala kommun, Eva von Hofsten, initiativtagare och konstnärlig projektledare för Scen:se och Åsa Wiborgh, specialpedagog och biträdande rektor Uppsala kommun.
Minoriteters kultur i skolan – exempel och reflektioner
Hur kan skolor arbeta med att synliggöra och stärka minoriteters kultur i skola och förskola? I detta seminarium får vi ta del av två olika exempel: arbetet i Pajala kommuns skolor och hur de verkar för att föra in meänkieli mer strukturerat i skolans och förskolans vardag samt Polarbibblo, som drivs av regionbibliotek Norrbotten, som berättar om deras arbete med barns texter på olika minoritetsspråk. I Norrbotten handlar det främst om olika samiska varieteter, finska och meänkieli men tankar och idéer är överförbara på andra sammanhang.
Vi kan diskutera frågor som; vilka möjligheter och utmaningar som finns organisatoriskt och pedagogiskt, stärkande av elevers självkänsla och identiteter, kulturell mångfald och arbetet med språk. Vad är minoritetskultur och vem behöver lära sig mer om den - majoritetssamhället eller de med rötter i minoriteten?
Medverkande: Marika Svala, verksamhetsledare Pajala Kulturskola och Annette Kohkoinen, biblioteksutvecklare på Polarbibblo
Spelskapande i skolan – kreativitet och lärande
Att digitala spel är en självklar del av många barn och ungas vardag är ingen nyhet, och spelen kan ha kreativ, social och pedagogisk potential. Men hur kan eleverna själva skapa spel och vad lär de sig på vägen? Är spelskapande kultur? På vilket sätt kan det vara en del i skolans verktygslåda?
I detta seminarium får vi konkreta exempel på hur kulturskolorna i Kiruna och Luleå arbetat med spelskapande och spelkultur i skolans värld. Vi får en inblick i när spelskapande blir en del av elevernas vardag och kan diskutera vilka möjligheter och utmaningar det ger.
Samtalet modereras av Torgny Sandgren, generalsekreterare Kulturskolerådet.
Medverkande: Jesper Dahlström-Kawakami, kulturskolechef Kiruna Kulturskola och Eric Lundgren, lärare Luleå Kulturskola.
Betydelsen av samverkan och hållbara strukturer kring Skapande skola- bidraget
Vi vill lyfta blicken och de olika perspektiven kring det statliga bidraget Skapande skola och fokusera på betydelsen av flerpartssamverkan för att tillsammans bygga hållbara system och infrastruktur. Samverkan och hållbara strukturer är avgörande för att möjliggöra en likvärdig tillgång av kultur i skolan för barn och unga.
Medverkande: Lykke Pörtfors, handläggare på Kulturrådet och sakkunnig inom kultur för barn och unga och kultur i skolan och Veronica Lamppa Lönnbro, enhetschef på Kulturrådet med ansvar för regionala och kommunala bidrag.
Kl. 10.00-10.30 | Fika
Fika serveras på plan 5 till alla konferensdeltagare.
Kl. 10.30-12.15 | Pass 2 i Lilla salen
Hur kan vi säkerställa att varje elev i hela Sverige får konst och kultur på skoltid?
Några riksdagsledamöter intar scenen för ett samtal om kulturens plats i förskolan och skolan. Hur kan vi säkerställa att alla elever får konst och kultur på skoltid, oavsett var de bor? Vems ansvar är det att barn både får ta del av professionell kultur och själva får utöva olika kulturella uttryckssätt? Ska satsningar finnas på både förskola, grundskola och gymnasium? Kulturens roll i skolan verkar tonas ned i det nya förslaget på läroplan för grundskolan. Vad blir det för konsekvenser av det?
Medverkande riksdagsledamöter: Linus Sköld, (S) ledamot i utbildningsutskottet, Malin Danielsson, (L) vice ordförande i kulturutskottet, Catarina Deremar, (C) ledamot i kulturutskottet och Kristina Axén Olin, (M) ledamot i kulturutskottet.
Att sänka trösklar till kultur i lärandet
Malmö stads grundskoleförvaltning har arbetat fram kursen Re:flex, efter inspiration av Backa Teaters fortbildning “Lärare ser scenkonst”. Under kursen upplever lärare de olika konstarter som Malmös elever erbjuds under sin skolgång. Fokus har varit att genom metoder för reflekterande samtal göra lärarna bekväma med att möta olika konstarter med sina elever utan att behöva vara experter på vare sig konstformen eller konstverket.
Hur har kursen fallit ut? Under 2025 har forskare gjort djupintervjuer med deltagare från kursen. Caroline Ulvsand presenterar resultatet, vad lärarna tagit med sig från kursen och hur deras nya kunskaper har gett elever tillgång till mer konst och kultur i sitt lärande.
Efter presentationen följer ett samtal med representanter för olika kulturformer som bidrar med olika perspektiv och erfarenheter från sina verksamheter.
Medverkande: Caroline Ulvsand, grundskoleförvaltningen Malmö stad, Maggi Óttarsdóttir, grundskoleförvaltningen Malmö stad, Ulf Dernevik, generalsekreterare för Länsmuseernas samarbetsråd, Sanna Svanberg, Konstpedagogiska akademin (KAKA) och Anna Berg, frilansande dramaturg.
Barnrättsstrateger sammanfattar konferensen
Barnkonventionen är svensk lag och något vi alla måste följa. Att utöva och uppleva kultur är en rättighet för barn och unga vilket framgår i barnkonventionens artikel 31. Hur har dessa dagar fört oss närmare att uppfylla barns rättigheter? Har vi rentav glömt bort barnperspektivet ibland? Hör två av Sveriges främsta experter inom barnrätt ge sin syn på saken, Marie Lundin Karphammar och Sylvia Carlsdotter.
Moderator Parisa Amiri avslutar konferensen.
Kl. 12.15-13.00 | Lunch
Konferensen avslutas med att alla konferensdeltagare serveras lunch på plan 4.
