
Kultur i skolan - Lotteri eller garanti?
En nationell konferens den 1-2 oktober 2025 i Luleå.
På scenen under konferensen 2025
Med en blandning av forskare, representanter för olika myndigheter, region och kommun, skola och kultur, vill vi skapa en mötesplats för dialog och tillsammans hitta verktyg för att få en likvärdig tillgång till kultur i förskolan och skolan oavsett var i landet du bor.
Listan över medverkande personer kommer att uppdateras kontinuerligt.
Anmäl dig till konferensen
Konferensen pågår 1 oktober kl. 12.00–17.30 och 2 oktober 08.30–13.00 i Kulturens hus, Luleå.
Lunch och fika ingår under båda dagarna.
Deltagaravgift: 400 kr ex moms
ANMÄL DIG HÄR Länk till annan webbplats.
Sista anmälningsdag är 31 augusti 2025
Parisa Amiri, moderator

Parisa Amiri är känd för sin förmåga att kombinera humor med skarpsinne. Hon har vunnit ”På Spåret” två gånger och har varit programledare, själv eller tillsammans med andra, för flera program i TV och radio, som exempelvis Kristallen på SVT, Tolvslaget på Skansen, Guldbaggegalan och En kväll för Iran. Parisa leder stora sändningar med skicklighet, kunskap och stor entusiasm. Hon hörs också regelbundet som nyhetskommentator och diskuterar samhällsaktuella frågor i poddar och intervjuprogram.
Karin Helander, Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet

Karin Helander, professor i teatervetenskap och lärare vid Centrum för barnkulturforskning, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen samt Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet.
Karin under Kultur i skolan – Lotteri eller garanti?
Barnens rätt till kultur och konst. Hur kan kultur, konst och skola samspela?
Pernilla Sundström, Skolverket

Pernilla Sundström är chef för för- och grundskoleenheten på Skolverkets läroplansavdelning. Enheten arbetar med styrdokumenten för förskolan, fritidshemmet och de obligatoriska skolformerna.
Veronica Lamppa Lönnbro, Kulturrådet

Veronica har arbetat med kulturpolitiska frågor sedan slutet av nittiotalet. Efter att ha utbildats på Umeå universitet har hon framförallt arbetat på Kulturrådet och Riksteatern, men också frilansat en del.
Sedan 2016 arbetar hon som enhetschef på Kulturrådet och har idag ansvar för Kulturrådets regionala och kommunala bidrag. En prioriterade fråga för Kulturrådet är att skapa goda förutsättningar för stat, region och kommun att gemensamt arbeta för de kulturpolitiska målen, och barns och ungas jämlika tillgång till kultur.
Marie Lundin Karphammar och Sylvia Carlsdotter, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR)


Marie Lundin Karphammar har bland annat arbetat som socialsekreterare, skolkurator, lokal barnombudsman, utbildare, enhetschef samt utvecklingsledare och barnrättsjurist på barn- och utbildningsförvaltningen i Simrishamns kommun. Hon är författare till boken Implementering av barnkonventionen – med hjärta och hjärna och håller föreläsningar inom ämnet. Nu är hon barnrättsjurist och handläggare på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR)
Sylvia Carlsdotter är barnrättsstrateg och föreläsare inom barns rättigheter, konsult/barnrätts-expert på SKR/Sveriges kommuner och Regioner, samt chef för Kulturskolan i Simrishamn där konkret barnrättsarbete förankrats under lång tid.
Torgny Sandgren, generalsekreterare Kulturskolerådet

Torgny Sandgren är generalsekreterare för Kulturskolerådet, en nationell organisation som verkar för att stärka och utveckla kulturskolan i Sverige. Kulturskolerådet verkar för att alla barn och unga ska få tillgång till en likvärdig och inspirerande kulturskola, oavsett var i landet de bor.
Marlen Eskander, Läsfrämjarinstitutet

Marlen Eskander är grundare och verksamhetschef. Få personer kan skapa förändring som hon. Tidigare har hon jobbat många år med integration- och inkluderingsarbete i offentlig sektor, alltid med skarp analys och finstämd känslighet inför att processer som ska förändra människors beteenden måste designas i dialog med målgruppen. Marlen är socialantropolog och professionell brobyggare.
Niclas Malmcrona och Zara Zimmerman, ASSITEJ Sverige


ASSITEJ Sverige är en plattform för alla som arbetar med eller har intressen i scenkonst för barn och unga i Sverige. De arbetar för att sprida kunskap om svensk scenkonst för barn och unga, samt genom att arrangera utbyten, gästspel och förmedla kontakter.
ASSITEJ Sverige under Kultur i skolan – Lotteri eller garanti?
Hur kan Sverige skapa en nationell kulturgaranti för barn i skolan? ASSITEJ Sverige presenterar Kulturkånken – en svensk modell inspirerad av Norges Den kulturelle skolesekken som garanterar eleverna minst tre kulturupplevelser per år.
Anna Widén, Umeå universitet

Anna Widén är Biträdande prefekt och Lektor i ämnesdidaktik i bildämnet, vid Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen vid Umeå universitet. Koordinator för Kulturskoleklivet.
Anna under Kultur i skolan – Lotteri eller garanti?
I det omgivande samhället söker de estetiska ämnena en naturlig hemvist inom kultur och bildningsverksamheter, men vad blir de i det pedagogiska högskoleutbildningssammanhanget? Vad är det för kunskapsformer och läroprocesser som förenar de estetiska ämnena?
Sanna Svanberg, Konstpedagogiska akademin (KAKA)

Sanna Svanberg är Bild- och formkonsultent vid Sörmlands museum och arbetar med Konstpedagogiska akademin (KAKA). I april släppte KAKA skriften ”Vad är grejen med konstpedagogik?” som bland annat handlar om att stärka samarbetet mellan konstinstitutioner och utbildningssystem.
Magnus Selberg, Nya läroverket (fristående grundskola)

Nya läroverket (NLV) är en fristående grundskola i Luleå, med verksamhet från förskoleklass till årskurs 9. Skolan startade 2006 och har idag 900 elever, fördelat på tre skolenheter. Grundare är Gunvor Selberg, som tidigare varit rektor och har en doktorsexamen i pedagogik. Skolans profil är Art & Science, där skolan vill lyfta konstämnenas betydelse och samtidigt få bättre resultat i naturvetenskapliga ämnen och matematik. Magnus Selberg är VD på skolan och har suttit i styrelsen för Friskolornas Riksförbund.
Linda Tjälldén, Youth Up North – Youth 2030

Sedan 2020 har projektet Youth Up North spelat en central roll i arbetet med att skapa levande landsbygder där unga inte bara vill leva och bo, utan även ha en aktiv roll i samhällsutvecklingen. I projektets senaste satsning samarbetar Youth Up North med kommunerna Haparanda, Jokkmokk, Sorsele, Vindeln och Åsele. Genom att involvera civilsamhället, näringslivet och kommunerna skapas nya metoder för att stärka förtroendet för ungas kompetens och engagemang. Linda Tjälldén är Regionchef Norra Sverige.
Linda under Kultur i skolan – Lotteri eller garanti?
Elevers möjlighet till påverkan och delaktighet - vad säger unga själva om vad kultur är för dom, vilken kultur vill de se och ta del av.
Ulf Dernevik, Länsmuseernas samarbetsråd

Ulf Dernevik, generalsekreterare för Länsmuseernas samarbetsråd. Länsmuseerna är viktiga för skolan, och omvänt kan nog skolan sägas vara viktig för länsmuseerna, som är bildningsinstitutioner och de flesta med uppdrag gentemot barn och unga.
Ulf besitter en unik erfarenhet från Kulturdepartementet och har god erfarenhet av att arbeta strategiskt med kulturarvsfrågor.
Elevkulturombud från Avesta kommun

I Avesta kommun finns en kulturgaranti som antogs 2022. Där står det att Elevkulturombuden, Ekos, ska vara med i besluten gällande urval av kultur till skolan, som föreställningar, Skapande skola och Skolbio. För att kunna välja kultur, behöver de också uppleva kultur. Därför åker de varje år på olika utbudsdagar, där många val görs. Ekos har varit en del av skolkulturen sedan 2015 och är en grupp elever från åk 4- till att de tar studenten.
Maria Brusman, Region Östergötland

Kulturstrateg på Region Östergötland. Arbetet handlar om att skapa bra möjligheter för kulturen i Regionen. Maria har fokus på scenkonst samt barn och unga.
