
Kultur i skolan - Lotteri eller garanti?
En nationell konferens den 1-2 oktober 2025 i Luleå.
På scenen under konferensen 2025
Med en blandning av forskare, representanter för olika myndigheter, region och kommun, skola och kultur, vill vi skapa en mötesplats för dialog och tillsammans hitta verktyg för att få en likvärdig tillgång till kultur i förskolan och skolan oavsett var i landet du bor.
Listan över medverkande personer kommer att uppdateras kontinuerligt.
Parisa Amiri, moderator

Parisa Amiri är känd för sin förmåga att kombinera humor med skarpsinne. Hon har vunnit ”På Spåret” två gånger och har varit programledare, själv eller tillsammans med andra, för flera program i TV och radio, som exempelvis Kristallen på SVT, Tolvslaget på Skansen, Guldbaggegalan och En kväll för Iran. Parisa leder stora sändningar med skicklighet, kunskap och stor entusiasm. Hon hörs också regelbundet som nyhetskommentator och diskuterar samhällsaktuella frågor i poddar och intervjuprogram.
Karin Helander, Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet

Karin Helander, professor i teatervetenskap och lärare vid Centrum för barnkulturforskning, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen samt Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet.
Karin under Kultur i skolan – Lotteri eller garanti?
Barnens rätt till kultur och konst. Hur kan kultur, konst och skola samspela?
Marie Lundin Karphammar och Sylvia Carlsdotter, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR)

Marie Lundin Karphammar har bland annat arbetat som socialsekreterare, skolkurator, lokal barnombudsman, utbildare, enhetschef samt utvecklingsledare och barnrättsjurist på barn- och utbildningsförvaltningen i Simrishamns kommun. Hon är författare till boken Implementering av barnkonventionen – med hjärta och hjärna och håller föreläsningar inom ämnet. Nu är hon barnrättsjurist och handläggare på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR)
Sylvia Carlsdotter är barnrättsstrateg och föreläsare inom barns rättigheter, konsult/barnrätts-expert på SKR/Sveriges kommuner och Regioner, samt chef för Kulturskolan i Simrishamn där konkret barnrättsarbete förankrats under lång tid.
Magnus Selberg, Nya läroverket (fristående grundskola)

Nya läroverket (NLV) är en fristående grundskola i Luleå, med verksamhet från förskoleklass till årskurs 9. Skolan startade 2006 och har idag 900 elever, fördelat på tre skolenheter. Grundare är Gunvor Selberg, som tidigare varit rektor och har en doktorsexamen i pedagogik. Skolans profil är Art & Science, där skolan vill lyfta konstämnenas betydelse och samtidigt få bättre resultat i naturvetenskapliga ämnen och matematik. Magnus Selberg är VD på skolan och har suttit i styrelsen för Friskolornas Riksförbund.
Torgny Sandgren, generalsekreterare Kulturskolerådet

Torgny Sandgren är generalsekreterare för Kulturskolerådet, en nationell organisation som verkar för att stärka och utveckla kulturskolan i Sverige. Kulturskolerådet verkar för att alla barn och unga ska få tillgång till en likvärdig och inspirerande kulturskola, oavsett var i landet de bor.
Cecilia Björklund Dahlgren, Luleå tekniska universitet

Cecilia Björklund Dahlgren är professor i danspedagogik och initiativtagare till Sveriges första danslärarutbildning vid Luleå tekniska universitet, samt verksamhetschef för Stiftelsen Institutet Dans i skolan. Cecilia har bedrivit pionjärarbete och utvecklat en vidgad syn på danspedagogik för att nya grupper av barn och ungdomar ska få tillgång till dansen som konstform i sina vardagsmiljöer skola och förskola, och att dansen ska förankras i fler lärarutbildningar. Hon har utvecklat strategier för samverkan mellan kultur-, utbildnings- och hälsopolitik för att förankra danspolitiken lokalt, regionalt och nationellt.
Jon Jakobs, rektor Luleå kommun

Jon Jakobs är rektor för två F–6-skolor i Luleå kommun. På konferensen vill han dela erfarenheter och lyfta hur samverkan mellan skola och kulturaktörer kan stärka elevernas kreativitet, delaktighet och lärande.
Pernilla Sundström, Skolverket

Pernilla Sundström är chef för förskole- och grundskoleenheten på Skolverkets läroplansavdelning. Enheten arbetar med styrdokumenten för förskolan, fritidshemmet och de obligatoriska skolformerna.
Veronica Lamppa Lönnbro, Kulturrådet

Veronica Lamppa Lönnbro har arbetat med kulturpolitiska frågor sedan slutet av 90-talet. Efter att ha utbildats på Umeå universitet har hon framför allt arbetat på Kulturrådet och Riksteatern, men också frilansat en del.
Sedan 2016 arbetar hon som enhetschef på Kulturrådet och har idag ansvar för Kulturrådets regionala och kommunala bidrag. En prioriterad fråga för Kulturrådet är att skapa goda förutsättningar för stat, region och kommun att gemensamt arbeta för de kulturpolitiska målen och barns och ungas jämlika tillgång till kultur.
Niclas Malmcrona och Zara Zimmerman, ASSITEJ Sverige


ASSITEJ Sverige är en plattform för alla som arbetar med eller har intressen i scenkonst för barn och unga i Sverige. De arbetar för att sprida kunskap om svensk scenkonst för barn och unga, samt genom att arrangera utbyten, gästspel och förmedla kontakter.
ASSITEJ Sverige under Kultur i skolan – Lotteri eller garanti?
Hur kan Sverige skapa en nationell kulturgaranti för barn i skolan? ASSITEJ Sverige presenterar Kulturkånken – en svensk modell inspirerad av Norges Den kulturelle skolesekken som garanterar eleverna minst tre kulturupplevelser per år.
Anna Widén, Umeå universitet

Anna Widén är biträdande prefekt och lektor i ämnesdidaktik i bildämnet, vid Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen vid Umeå universitet. Koordinator för Kulturskoleklivet.
Anna under Kultur i skolan – Lotteri eller garanti?
I det omgivande samhället söker de estetiska ämnena en naturlig hemvist inom kultur och bildningsverksamheter, men vad blir de i det pedagogiska högskoleutbildningssammanhanget? Vad är det för kunskapsformer och läroprocesser som förenar de estetiska ämnena?
Sanna Svanberg, Konstpedagogiska akademin (KAKA)

Sanna Svanberg är bild- och formkonsulent vid Sörmlands museum och arbetar med Konstpedagogiska akademin (KAKA). I april släppte KAKA skriften ”Vad är grejen med konstpedagogik?” som bland annat handlar om att stärka samarbetet mellan konstinstitutioner och utbildningssystem. Med fokus på kreativitet och långsiktiga pedagogiska processer belyser boken konstens roll som en frizon för utforskande och gemenskap.
Magnus Pekkari, VD, Snells entreprenad AB

Snells Entreprenad har 250 anställda och verkar till största del inom gruvindustrin i Pajala, Gällivare och Kiruna. Sedan 2021 har bolaget instiftat Snells stiftelse för framtida Tornedalen, som en del i sitt sociala hållbarhetsarbete. Stiftelsen ska uppmuntra entreprenörskap, laganda och kamratskap samt goda och hållbara prestationer som bidrar till utvecklingen i Tornedalen. Personer, ideella föreningar eller företag kan bli stipendiater.
Louice Stridsman, Luleå kommun

Louice Stridsman arbetar som skolchef för grundskolans verksamhet i Luleå kommun med skolutveckling och likvärdig utbildning på toppen av prioriteringarna. Att arbeta för att skapa hållbara och enkla strukturer som stärker personalens och elevernas möjligheter att lyckas och må bra är aktuella områden. Hon har en bakgrund som både rektor och lärare.
Lycke Pörtfors, Kulturrådet

Lykke Pörtfors är handläggare på Kulturrådet och sakkunnig inom kultur för barn och unga och kultur i skolan. Hon ansvarar för bidragen Skapande skola och Stärkt kultur i skolan.
Linus Sköld, riksdagsledamot

Linus Sköld (S), riksdagsledamot från Älvsbyn. Linus sitter i utbildningsutskottet i riksdagen och är ordförande för Sällskapet riksdagsledamöter och forskare. Han har bakgrund som lärare och rektor och har ett stort engagemang i frågor som rör ungas tillgång till att ta del av och utöva kultur.
Malin Danielsson, riksdagsledamot

Malin Danielsson (L) är riksdagsledamot och vice ordförande i kulturutskottet och har bland annat bakgrund som kultur- och fritidsnämndens ordförande i Huddinge kommun. Hon är även seniorpolitisk och funktionsrättspolitisk talesperson för Liberalerna.
Catarina Deremar, riksdagsledamot

Catarina Deremar är ledamot i riksdagens kulturutskott sedan oktober 2021 och är Centerpartiets kulturpolitiska talesperson. Catarina har tidigare varit oppositionsråd i Tierps kommun och har ett långt engagemang för kulturfrågor.
Kristina Axén Olin, riksdagsledamot

Kristina Axén Olin är Moderaternas gruppledare i Kulturutskottet. Hon är utbildad musiklärare och har arbetat både i grundskolan, förskolan och gymnasiet, innan hon blev heltidspolitiker. Hon har också lett körer i många år. Att vara musiklärare är något Kristina tycker var fantastiskt och saknar varje dag, men hoppas kunna verka för att bildning och kultur får de bästa förutsättningarna i hela landet. Kultur, oavsett konstform, är ett unikt språk som hon önskar att alla får möjlighet att hitta till.
Lisen Snäll, Luleå kommun

Lisen Snäll är bildlärare och kulturombud på Kråkbergsskolan och nystartade Resursskolan i Sunderbyn i Luleå kommun. Att själv få skapa, att få testa sig fram till olika lösningar. Att få se andra skapa och testa sig fram, att få uppleva alla möjliga olika konstnärliga former och uttryck med alla sina sinnen tror Lisen är en av dom största nycklarna till motivation och kunskap. Lisen har läst till bildlärare på Umeå universitet samt Grafisk design på Luleå tekniska universitet och arbetat med barn och ungdomar inom Luleå kommun sedan 2013.
Linda Tjälldén, Youth Up North – Youth 2030

Sedan 2020 har projektet Youth Up North spelat en central roll i arbetet med att skapa levande landsbygder där unga inte bara vill leva och bo, utan även ha en aktiv roll i samhällsutvecklingen. I projektets senaste satsning samarbetar Youth Up North med kommunerna Haparanda, Jokkmokk, Sorsele, Vindeln och Åsele. Genom att involvera civilsamhället, näringslivet och kommunerna skapas nya metoder för att stärka förtroendet för ungas kompetens och engagemang. Linda Tjälldén är regionchef för norra Sverige.
Linda under Kultur i skolan – Lotteri eller garanti?
Elevers möjlighet till påverkan och delaktighet - vad säger unga själva om vad kultur är för dom, vilken kultur vill de se och ta del av.
Ulf Dernevik, Länsmuseernas samarbetsråd

Ulf Dernevik, generalsekreterare för Länsmuseernas samarbetsråd. Länsmuseerna är viktiga för skolan, och omvänt kan nog skolan sägas vara viktig för länsmuseerna, som är bildningsinstitutioner och de flesta med uppdrag gentemot barn och unga.
Ulf besitter en unik erfarenhet från Kulturdepartementet och har god erfarenhet av att arbeta strategiskt med kulturarvsfrågor.
Maggi Óttarsdóttir, grundskoleförvaltningen Malmö stad

Maggi Óttarsdóttir arbetar som kultursekreterare på avdelningen för stöd och utveckling. De senaste åren har fokus legat på hur stödet till lärarna kan bli bättre så att elevernas möte med konst och kultur blir både likvärdigt och fördjupat. Maggi är i botten lärare i fritidshem och kommunikatör och har tidigare arbetat med scenkonst för barn som producent inom det fria kulturlivet.
Caroline Ulvsand, grundskoleförvaltningen Malmö stad

Caroline Ulvsand arbetar som kultursekreterare på avdelningen för stöd och utveckling. De senaste åren har fokus legat på hur stödet till lärarna kan bli bättre, så att elevernas möte med konst och kultur blir både likvärdigt och fördjupat. Caroline är i botten musiker och har tidigare arbetat med kultur för barn och unga som producent och projektledare inom det fria kulturlivet.
Marika Svala, Pajala Kulturskola

Marika Svala är verksamhetsledare för kulturskolan i Pajala, och är utbildad lärare i musik, matematik och svenska vid Stockholms universitet. Hon har undervisat i musik både i grundskola och kulturskola. Hon är uppvuxen i Pajalatrakten och är djupt rotad i det tornedalska kulturarvet. Meänkieli har talats runt omkring henne under uppväxten, men liksom många andra i hennes generation har hon fått erövra språket i vuxen ålder.
Marie Haglund, verksamhetsledare på Riksteatern Jämtland Härjedalen

Riksteatern Jämtland Härjedalen har ett uppdrag att nå alla kommuner med sin verksamhet, men när tiderna tuffare så minskar kulturen i kommunerna. De har nyligen släppt rapporten ”Jämlik kulturtillgång till länets barn och unga – Jämtland Härjedalen” där en kartläggning över länets kommuner sammanställts och metod provats för att tillsammans med kommuner och de övriga regionala kulturverksamheterna finna sätt att arbeta för att säkerställa en jämlik kulturtillgång i länet.
Pia Swärdh, Helsingborgs stad

Pia Swärdh arbetar som rektor på Nanny Palmkvistskolan. På hennes arbetsplats tror de på hela människans utveckling – att kunskap, rörelse och kultur hör ihop. Som rektor vill hon inspirera till en skola där måluppfyllelse växer ur glädje, motivation och sammanhang. Med 370 elever från många kulturer är skolans styrka mångfalden. Hennes roll är att möjliggöra för lärare att lyckas, och tillsammans med dem skapa en lärmiljö där varje elev får växa, utveckla sina förmågor och se sin egen potential.
Hilda Knafve, Helsingborgs stad

Hilda Knafve är avdelningschef för Kulturutveckling i Helsingborgs stad. I Helsingborg arbetar de för att kultur ska vara en självklar del av alla barns och ungas vardag, inte ett lotteri. Frågor om likvärdighet, samverkan och delaktighet ligger Hilda särskilt varmt om hjärtat, och hon ser fram emot att diskutera hur vi kan skapa hållbara strukturer som gör kulturen tillgänglig för fler.
Michaela Knutsen, Partille kommun

Michaela Knutsen arbetar på kultur- och fritidsförvaltningen i Partille kommun med att arrangera evenemang för unga mellan 13-25 år och driver arbetet med att utveckla ungdomars delaktighet inom kulturområdet. Hon utformar även kulturgarantin i kommunen tillsammans med kultursamordnarna Anna Foster och Linnéa Bäcklund samt med utvecklingsledaren inom utbildningsförvaltningen Frida Lindén.
Susanne Frick, Uppsala kommun

Susanne Frick är kultursekreterare har arbetat länge med uppdraget att skapa likvärdig tillgång till kultur för barn i skola och förskola i Uppsala kommun. Det är ett arbete som aldrig blir riktigt klart, och det finns ingen universallösning. I rollen som kultursekreterare möter hon ständigt nya perspektiv och utmaningar som fördjupar förståelsen av vad ”likvärdig tillgång” innebär.
Eva von Hofsten, konstnärlig projektledare för Scen:se

Eva von Hofsten är initiativtagare och konstnärlig projektledare för Scen:se sedan 2017. Scen:se är ett utvecklingsprojekt på Folkteatern Gävleborg som skapar inkluderande och tillgänglig scenkonst och dramapedagogik för barn och unga med normbrytande funktionalitet och neurodiversitet. Projektet skapar föreställningar för målgruppen och har sedan start haft nära samarbete med anpassad skola genom bland annat metodutveckling i dramapedagogik. Eva har en bakgrund som skådespelare och projektledare inom kultur samt har en fil.kand i pedagogik och en master i scenkonst från SKH.
Anna Berg, frilansande dramaturg

Anna Berg är dramaturg med stor erfarenhet av scenkonst för barn och unga. Hon har varit anställd på Regionteater Väst och Unga Dramaten och har arbetat för Riksteatern, Backa Teater, Unga Klara, Teater Halland med fler. Hon har även haft kulturadministrativa uppdrag för kommuner och regioner, bland annat med att ta fram förslaget till Göteborgs Stads plan för barn och ungkultur (2018). Sedan 2020 är Anna anställd som dramaturg på Göteborgs Stadsteater och frilansar som föreställningsdramaturg och föreläsare.
Elenor Noble, Sandvikens kommun

Elenor Noble är chef för Kulturenheten inom Sandvikens kommun där bland annat samordningen av Kulturlöftet, konsthallen och programverksamheten på Kulturcentrum Sandviken ingår.
Kulturlöftet är sedan 2019 ett brett samarbete där konsthallen, programverksamheten, kulturskolan, folkbiblioteket och Litteraturhuset Trampolin tillsammans erbjuder och arrangerar kulturupplevelser för alla kommunens barn och unga mellan 4 och 16 år på förskole- och skoltid minst 1-2 gånger per år.
Hanna Isaksson, Luleå kommun

Hanna Isaksson jobbar som samordnare mellan kultur och näringsliv på näringslivskontoret, Luleå kommun. Sedan augusti är hon även projektledare för KOSA Kultur- och Samhällsfond med uppdrag att bygga upp en ny fond där näringslivet återinvesterar i samhället med hjälp av kultur. Hanna kommer närmast från Region Norrbotten där hon har arbetat som verksamhetsledare på Resurscentrum för konst. Hon har tidigare jobbat som VD på Konstnärernas Riksorganisation och som kommunikatör och projektledare inom folkbildningen och kulturen i drygt 25 år. Hon sitter i ett flertal styrelser, bland annat Gefvert försäkringsmäklare och Konstfrämjandet.
Malin Grimfeldt, Avesta kommun

Malin Grimfeldt är medskapare och ansvarig för Kulturgarantin och skolkulturen i Avesta kommun. För att få in barn- och ungdomsperspektivet i utbudet mot skolans elever ingår Ekos, Elevkulturombud i Kulturgarantin, som en referensgrupp som får ta faktiska beslut gällande kultur.
Elevkulturombud från Avesta kommun

I Avesta kommun finns en kulturgaranti som antogs 2022. Där står det att Elevkulturombuden, Ekos, ska vara med i besluten gällande urval av kultur till skolan, som föreställningar, Skapande skola och Skolbio. För att kunna välja kultur, behöver de också uppleva kultur. Därför åker de varje år på olika utbudsdagar, där många val görs. Ekos har varit en del av skolkulturen sedan 2015 och är en grupp elever från åk 4- till att de tar studenten. På plats under konferensen är elevkulturombuden Elvira Nordgren och Ella von Krusenstierna.
Maria Brusman, Region Östergötland

Maria Brusman är kulturstrateg på Region Östergötland. Arbetet handlar om att skapa bra möjligheter för kulturen i regionen. Maria har fokus på scenkonst samt barn och unga.
Jesper Dahlström-Kawakami, Kiruna kommun

Jesper Dahlström-Kawakami är kulturskolechef i Kiruna kommun och ordförande i Norrbottens kulturskoleråd. Han har initierat projekt inom digitalt skapande, bland annat kurser i 3D-illustration, spelprogrammering och animation. Jesper är också engagerad i Kiruna kommuns innovationsplattform, som stödjer och vägleder utvecklingsarbete inom kommunkoncernen. Utöver detta har han genom åren varit verksam i musikstudion Heart of Sound som producent och kompositör.
Eric Lundgren, Luleå Kulturskola

Eric Lundgren arbetar som musik- och medialärare vid Luleå Kulturskola. Han har länge haft ett starkt intresse för datorspel som kulturellt uttryck och har sedan 2018, tillsammans med kollegor, gett ungdomar möjlighet att utveckla sitt digitala skapande under paraplyet spelbyggeri. Verksamheten startade som ett projekt ute på skolorna men har med åren vuxit och erbjuds idag även som kurser i Kulturskolan.
Ulrika Almqvist, Luleå kommun
Ulrika Almqvist är utvecklare för förskolan i Luleå kommun med en lång erfarenhet av arbete med barn i förskolan. Hon arbetar för att utveckla kvalitet och likvärdighet samt att göra kultur till en självklar del av barns lärande och vardag.
Lillemor Östman, Luleå Gymnasieskola

Lillemor är utvecklingsledare vid Luleå gymnasieskola och bland annat arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningens representant i den förvaltningsövergripande barnrättsgruppen. Hon har en tidigare bakgrund inom forskning och har bland annat forskat om ensamhet – en av vår tids stora utmaningar för unga. Hennes intresseområde är hur kultur kan fungera som en hälsofrämjande kraft som skapar gemenskap, delaktighet och välbefinnande.
Hanna Reidmar, Lidköping kommun

Hanna är kultursamordnare för barn och unga i Lidköpings kommun. Är igång med att bygga upp en kulturgaranti och ett kulturprogram som ska nå kommunens barn med och unga under skoltiden, tillsammans med kollegor på område förskola/skola inom Sektor bildning. Har en bakgrund som scenograf och ljuddesigner inom scenkonst.
Marie Wårell, Dansinitiativet
Marie Wårell är verksamhetschef och konstnärlig ledare på Dansinitiativet - Luleå och Norrbottens produktionshus och scen för dans och cirkus. Genom produktion, turné och residens skapar Dansinitiativet lokalt angelägen rörelsebaserad scenkonst av nationell och internationell relevans, för alla åldrar. Den rörelsebaserade scenkonstens närvaro och etablering utanför storstadsregionerna är en angelägenhet både för konsten i sig och samhällsomvandlingen i stort. Inte minst för våra barn och ungas möjlighet att bredda upplevelsen och bilden av vem de är och har möjlighet att bli.
Maria Wilhelmsson, Mölndals kulturskola

Maria Wilhelmsson är chef för Mölndals kulturskola och har lång erfarenhet av att jobba med att tillgängliggöra kultur och eget skapande för barn och unga. Maria var med och startade Kulturgarantin i Mölndal 2017 och leder sedan dess arbetet i stadens styrgrupp för Kulturgarantin, där representanter från stadens skolförvaltning och kultur- och fritidsförvaltning är med.
Victoria Alarik, Göteborgs stad

Victoria Alarik arbetar på Göteborgs Stads kulturförvaltning sedan 2014, på avdelningen för kultur och samhällsutveckling. Hon ansvarar för samordningen av KuBo, Göteborgs stads bokningssida och samverkan mellan kultur och skola. KuBo är Göteborgs svar på hur kultur kan verka i skolan genom ett långsiktigt samarbete mellan kulturförvaltningen, grundskoleförvaltningen, förskoleförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Victoria projektledde den nya samverkan från start 2020. Hon har en bakgrund som modern dansare och koreograf. Men har också arbetat som danslärare inom kulturskola och gymnasieskola.
Annette Kohkoinen, Polarbibblo

Annette Kohkoinen är biblioteksutvecklare på den nationella bibliotekssajten Polarbibblo som drivs av Regionbibliotek Norrbotten. På Polarbibblo kan barn utforska sitt berättande och språk på ett kreativt och lustfyllt sätt genom att läsa, lyssna, skicka in texter, spela spel och se film. Polarbibblo finns på svenska och nationella minoritetsspråk. Annette har arbetat med litteratur- och läsfrämjande i många år och skriver numera även egna barnböcker.
Åsa Wiborgh, Uppsala kommun
Åsa Wiborgh är specialpedagog och biträdande rektor i Uppsala kommun som arbetat på anpassad grundskola sen 2002. Hon har arbetat som klasslärare i 19 år med elever på en tidig utvecklingsnivå med flerfunktionsnedsättningar och medicinska svårigheter. Idag arbetar Åsa som biträdande rektor på en anpassad grundskola med 80 elever i 12 klasser och brinner för att alla elever ska kunna göra allt som andra elever får göra.
