En AI-assistent för offentlig sektor växer fram
Luleå kommun deltar nu i ett nationellt samarbete, lett av AI Sweden, för att utveckla en gemensam AI-assistent som kan bli nyckeln till framtidens smartare arbetssätt. Men för att nå dit krävs innovation, samverkan och nytänkande.
Luleå kommun ser att AI har stor potential att frigöra tid och förbättra vardagen både för tjänstepersoner och för medarbetare i operativa verksamheter, så att de kan fokusera på mer kreativa och mellanmänskliga arbetsuppgifter. Enligt myndigheten DIGG kan användningen av AI-teknologi årligen kan spara 140 miljarder kronor i kommuner, regioner och myndigheter.
Genom att delta i AI Swedens initiativ får kommunen inte bara tillgång till spetskompetens och en värdefull samverkansplattform, utan också en möjlighet att utveckla konkreta AI-lösningar som skapar direkt nytta.
AI-assistenten i korthet
- Datum: 2024–2025
- Budget: 500 000 SEK
- Frågeställningar:
Hur skulle vi kunna minska stressen bland kommunens medarbetare och frigöra deras tid till kreativa och mellanmänskliga arbetsuppgifter?
Nationellt samarbete för smartare arbetssätt
AI Sweden koordinerar ett unikt samarbete mellan myndigheter, kommuner, regioner och näringsliv med målet att skapa en AI-assistent som kan hantera textbaserade uppgifter. Projektet, som pågått sedan december 2023, går nu in i en ny fas där ett 30-tal kommuner, regioner och myndigheter bjudits in för att delta.
Luleå kommuns deltagande i projektet är en del av det strategiska initiativet Smart kommun, som syftar till att använda ny teknik för att möta framtidens utmaningar.
Efter ett internt hackathon på Luleå kommun, där olika möjliga användningsområden för den digitala assistenten utforskades, valdes skolledare ut som pilotområde. Assistenten ska kunna svara på snabba och vanliga frågor som rektorer och skolpersonal har, genom att organisera och hantera stora mängder data.
Inom det nationella projektet har en prototyp som går under namnet Svea redan tagits fram. Den kan hjälpa medarbetare med textbaserade uppgifter, t.ex. svara på frågor om verksamheten, sammanfatta dokument, skriva om texter till lättläst svenska och mycket mer. Medarbetarna interagerar med Svea via en chatt i ett webbaserat gränssnitt, där varje fråga och svar bidrar till att förbättra och finjustera assistenten.
Varför Svea
Ingen har säkert missat den snabba utvecklingen som skett inom generativ AI, med verktyg som ChatGPT, Copilot och Google Gemini. De skapar redan nu värde både för privatpersoner och för företag inom olika branscher. Men när det gäller myndigheter och offentliga verksamheter är det inte lika enkelt att börja använda dem, av några olika anledningar:
- Dataskydd och säkerhet
Offentlig sektor hanterar känslig information som måste skyddas enligt GDPR. De kommersiella verktygen lagrar ofta datat utanför EU:s gränser vilket både strider mot lagstiftningen och kan innebära säkerhetsmässiga risker. - Kontroll och transparens
Offentliga verksamheter måste ha full kontroll över hur data sparas och hanteras, något som generiska AI-tjänster inte kan erbjuda. - Anpassning till verksamheten
För att skapa värde behöver AI-verktyg förstå den offentliga verksamhetens specifika regelverk, rutiner och språk. De kommersiella verktygen som finns idag är framtagna för mer allmänt bruk, och kan därför ge irrelevanta eller felaktiga svar på frågor om en kommunal verksamhet. - Självständighet och hållbarhet
De stora techjättarna kan snabbt ändra både användarvillkor och hur deras tjänster fungerar. Genom att utveckla egna lösningar, som Svea, kan Sverige säkerställa kontroll och tillgång till tekniken och framtida användning — oavsett hur de kommersiella aktörerna utvecklas.
Att skapa en egen AI-assistent anpassad för offentlig sektor är därför en investering, både i framtidens arbetsmetoder och i invånarnas förtroende.
Framtidens arbetsplats, idag
Med projektet Svea hoppas Luleå kommun visa vägen för hur AI kan integreras i offentlig sektor på ett hållbart och effektivt sätt. Genom att delta i det nationella initiativet bygger kommunen inte bara en digital assistent – utan en grund för fortsatt innovation och utveckling inom AI. Det kan till exempel handla om att skapa rutindokument, planera för förvaltningen av plattformens AI-assistenter och utbilda medarbetare.
Resan med Svea har bara börjat, men visionen är tydlig: en offentlig sektor där teknologin frigör tid och resurser, och där medarbetarna kan fokusera på det som verkligen gör skillnad för invånarna.