Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Origiami populär aktivitet på Mariebergsskolan

Origami betyder pappersvikning på japanska och innebär att ett kvadratiskt papper viks till en vacker figur. Origami ger träning i matematik, bild, formgivning och uppfinningsrikedom.

Utifrån beskrivningar och inspiration från pedagogerna på fritidshemmet har eleverna arbetat med att vika tulpaner, fjärilar, svanar med mera.

Anne Håkansson, fritidspedagog

– Mönster finns för alla elever i alla åldrar och med olika motoriska färdigheter, från lättare till svårare, berättar Anne Håkansson, en av fritidspedagogerna på Mariebergsskolan. Vi utmanar barnens kreativitet och fantasi, och progression finns som en tanke.

Origami fungerar även som meditation, ett bra komplement till dagens uppkopplade liv.

– Eleverna erbjuds möjlighet till återhämtning och att smälta intryck, fortsätter Anne. Vad som är rekreation och vila är olika för olika människor. För någon kan det exempelvis innebära att få möjlighet att dra sig undan en stund från gruppen för att göra ingenting, eller ägna sig åt en koncentrerad ensamsyssla, som till exempel origami.

Fritidshemsutvecklare Åsa Öystilä, som finns på Mariebergsskolan, har knutit kontakt med Koji Takehana, som viker Origami som hobby och just nu har en utställning på Norrbottens museum.

– I läroplanen står att eleverna kontinuerligt ska utmanas genom att inspireras till nya upptäckter, därför bjöd jag in honom som "hemlig gäst", dels för att se våra elevers arbete, dels för att inspirera dem till nya vikningar. Under ledning av Koji fick eleverna lära sig vika en trana, själv visade han sin fingerfärdighet genom att vika en trana med bara EN hand! Och ännu mer inspiration fick vi när han visade oss fler av sina fina origamifigurer. Fantastiska!

Mariebergsskolans vikprojekt kommer att avslutas med ett besök på Norrbottens museum, för att ta del av Koji Takehanas utställning.