Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Nöjda elever fortsätter cykla eller gå till skolan

- Att cykla eller gå till skolan är bra för miljön, det blir mindre avgaser från bilarna och vi blir friskare och starkare, tycker eleverna från Ombergsskolan, som under våren deltagit i ett projekt som syftar till mer fysisk aktivitet, genom att cykla eller gå till skolan.

Anna-Karin Lindqvist, lektor vid Luleå tekniska universitet har varit projektledare för projektet ”Aktiva skoltransporter – ett steg på vägen”.

Forskning visar att fysisk aktivitet främjar den kognitiva förmågan, förbättrar hälsan men också positivt påverkar elevernas studieresultat.

–Nu tänker eleverna fortsätta att ta cykeln till skolan – det känns bra, säger Anna-Karin Lindqvist, lektor vid Luleå tekniska universitet, projektledare för projektet ”Aktiva skoltransporter – ett steg på vägen”.

I dag besöker hon tillsammans med professor Darla Castelli, Austin, Texas, klassen för att prata om vad eleverna tyckte om att vara med i projektet – och om de fortsätter att cykla eller gå till skolan.

Darla Castelli är professor i idrottspedagogik vid University of Texas i Austin och världsledande när det gäller forskning kring barns kognitiva förmåga. I mer än 20 år har hon arbetat med barns och ungdomars inställning till fysisk aktivitet.

Det är förväntansfulla elever som tillsammans med sina lärare tar emot Anna-Karin och Darla. ”Hej – hallo” hälsar de på varandra och Anna-Karin berättar att Darla och hon cyklat hela vägen från stan till Ormbergsskolan. Nu vill hon att klassen ska hjälpa henne att berätta för Darla om projektet de varit med i.

– Kommer ni ihåg varför vi gjorde det här projektet i våras, undrar Anna-Karin?

Och visst kommer barnen i håg - många ivriga händer viftar i luften.

–Att cykla eller gå till skolan är bra för miljön, det blir mindre avgaser från bilarna och vi blir friskare och starkare. Det är också roligt att cykla eller gå tillsammans med någon kompis. Det gör inget heller om det regnar, bara man har bra kläder – och det är också lite kul att cykla eller hoppa i vattenpölarna.

–Hur ser det då ut idag? Har barnen fortsatt att cykla eller gå till skolan?Handuppräckning visar att flertalet av barnen själva tar sig till skolan med cykel eller till fots, men också att föräldrar börjat följa dem på cykel istället för att skjutsa dem med bil.

Under projekttiden har barnen samlat ihop inte mindre än 1 400 km

Under projekttiden har barnen samlat ihop inte mindre än 1 400 km på att cykla eller gå. Beroende på skolvägens längd har de på en tavla markerat med en ”klisterplupp” varje dag de cyklat eller promenerat till skolan. Tillsammans har de nästan tagit sig från Haparanda till Smygehuk! I alla fall till mörkaste Småland…

Veckans uppdrag har varit en annan aktivitet under projekttiden. Första veckan handlade det om att uppmärksamma olika trafikmärken efter skolvägen, därefter räkna människor man mötte och tredje veckan att plocka upp skräp efter vägen och sopsortera i samband med en lektion om miljö och återvinning. Även de övriga delarna av projektet integrerades i den reguljära undervisningen (matematik mm). Den sista
veckan ägnades åt att spana in vårtecken.

Anna-Karin har vid ett tillfälle hälsat på i klassen och berättat om hur bra kroppen, skelettet, musklerna och hjärnan mår av att man rör på sig. Polisen Bertil har också varit där och pratat om att det finns en lag som bestämmer att barn och unga måste använda cykelhjälm när de cyklar.

– Vi gjorde också ett experiment med ett ägg – Äggbert, som fick falla i asfalten, med och utan hjälm. Nu vet alla eleverna hur viktigt det är att ha cykelhjälm på sig när man cyklar.

Eleverna har tillsammans med sina lärare ritat och skrivit om vad de har gjort i projektet. Sammanställningen har blivit en bok.

How to get the wiggles out....

Innan Anna-Karin och Darla lämnar klassen visar Darla dem hur man enkelt, vid sin bänk, kan röra på sig för att bli av med ”myror i brallan” – how to get the wiggles out. Övningen tar bara en minut, men fungerar bra när koncentrationen sviktar och det börjar pirra i benen. Jättekul, tyckte eleverna. Enkelt, tyckte lärarna. Det ska vi använda oss av.

– Det finns många positiva erfarenheter från det här projektet som vi tar med oss, säger Anna-Karin. Nu har vi ambitionen att starta ett nytt projekt som involverar fler elever och fler skolor i Luleå, i syfte att kombinera hälsa och utbildning för att främja skolbarns hälsa och akademiska prestationer.

Läs merlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster