1. Behörighet
Programinriktat val är öppet för ungdomar som inte har alla de godkända betyg som krävs för behörighet till ett yrkesprogram, men som har godkända betyg från grundskolan i svenska eller svenska som andraspråk och i engelska eller matematik samt i minst fyra andra ämnen, eller i engelska och matematik samt i minst tre andra ämnen.
2. Syfte
Syftet med programinriktat val är att eleverna ska få en utbildning
som är inriktad mot ett nationellt program och att de så snart som möjligt
ska kunna antas till det programmet.
Programinriktat val erbjuds i Luleå gymnasieskola med inriktning mot ett urval av de nationella programmen. Huvudmannen beslutar årligen om urvalet och antalet platser.
Utbildningen är sökbar i den preliminära antagningen.
4. Urval
Om antalet elever med behörighet till programinriktat val är större än antalet platser, görs urval med elevernas meritvärde som utgångspunkt.
5. Struktur och upplägg
Eleven läser de grundskoleämnen som hon eller han saknar betyg i, och som
behövs för att kunna antas till det nationella program utbildningen är inriktad mot. Eleven läser grundskoleämnena i första hand tillsammans med andra elever på samma introduktionsprogram.
Eleven läser samtliga gymnasiekurser i karaktärsämnen. Eleven läser också de gymnasiegemensamma ämnen som eleven har godkända betyg i från grundskolan, eller som eleven ändå bedöms klara av.
När eleven har nått behörighet till ett nationellt yrkesprogram bestämmer man, i samband med att den individuella studieplanen revideras, hur undervisningen ska organiseras gällande de ämnen eleven läst på grundskolenivå. Det
ska ske utifrån elevens förutsättningar
6. Innehåll
De grundskoleämnen som behövs för att kunna antas till ett yrkesprogram
schemaläggs och organiseras på ett sådant sätt att eleven senast vid läsårets slut ska
bli behörig till ett nationellt yrkesprogram.
Eleven läser alla gymnasiekurser i karaktärsämnen tillsammans med elever
som går motsvarande nationellt program. Det innebär att elever på yrkesprogram har arbetsplatsförlagt lärande under samma perioder som dessa elever.
7. Uppföljning av elevens utbildning
Så snart som eleven blir godkänd i de grundskoleämnen som hon eller
han behöver för att antas till ett nationellt program ska eleven gå över till det
programmet.
Eleven förväntas bli godkänd i de grundskoleämnen som behövs för att
kunna antas till nationellt program innan det första läsårets slut.
Om eleven efter den planerade tiden inte har uppnått utbildningens mål att
bli godkänd i de grundskoleämnen som behövs för att kunna antas till ett yrkesprogram, genomförs ett uppföljande samtal med eleven och dennes vårdnadshavare om möjliga orsaker. Samtalet syftar till att komma fram till om eleven
ska föreslås söka till programmet yrkesintroduktion eller individuellt alternativ.